wat gebeurd er als je het gat van een subwoofer dicht houd?

dus als je er bijvoorbeeld je hand op legt of iets anders zodat hij helemaal is afgesloten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Audio
5.1K

Antwoorden (4)

Omdat de subwoofer dan minder luchttrillingen kan veroorzaken, zal het geluid gaan vervormen.
jc54
10 jaar geleden
Dan word het geluid doffer.
Je remt als het ware de conus af in zijn bewegingen.
Als je erg veel pech hebt en de boel vrij hard staat kan je conus ook gaan klapperen. Niet ernstig, wél irritant !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan wordt het geluid iets gedempt.

Mocht het (laag)geluid je iets te veel van het goede zijn, dan kun je hiervoor speciale vulling (soort watten) in het gat stoppen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het geluid wordt niet doffer, het wordt niet gedempt, het gaat niet klapperen en ook niet vervormen.
Wat er wel gebeurt is dat je door het afsluiten van het gat feitelijk de bass-reflexconstructie van de kast verandert in een gesloten kast. Voor beide constructies bestaan rekenmodellen, dus je zou de gegevens van de speaker en van de kast kunnen invoeren in een simulatieprogramma en het effect heel precies kunnen voorspellen. Wat je dan zult zien is het volgende: de bass-reflexkast (even aangenomen dat het een goed geconstrueerde en correct berekende kast is) zorgt ervoor dat de laagweergave in de octaaf onder de resonantiefrequentie van de speaker, wordt versterkt. Concreet: als de speaker een resonantiefrequentie heeft van bijvoorbeeld 50 Hz en de kast is correct berekend, dan zal de bass-reflexconstructie ervoor zorgen dat de tonen tussen 25 en 50 Hz harder worden weergegeven (in vergelijking met de situatie dat de speaker niet in een kast, maar in een oneindige plank zit). Als je dat op een grafiek ziet, dan is het effect dat de curve aan de linkerkant wat langer op dezelfde hoogte blijft alvorens hij omlaag duikt.
Echter, voor tonen die nog lager zijn dan dat, duikt de grafiek veel stijler omlaag dan in de situatie dat de speaker in een oneindige plank zit. Oftewel: de tonen van 25Hz en daaronder zijn volledig verdwenen, zelfs indien de speaker het in principe misschien best kan.
Een gesloten kast heeft een ander effect: de resonantiefrequentie stijgt iets, de tonen daaronder worden niet opgetild maar de curve duikt ook minder stijl omlaag. Oftewel: het laag wordt wat minder hard (een goed hoorbaar verschil) maar het wordt wel dieper. Concreet, in het genoemde voorbeeld, als je de pijp afsluit: de curve wordt bij 50Hz iets lager (zachter), bij 40Hz nog iets lager, bij 30Hz ongeveer gelijk aan de bass-reflexsituatie en bij 25 Hz en daaronder ligt de curve juist hoger.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik heb de situatie even doorgerekend met een bestaande speaker. Wel even een situatie verzonnen (met een iets te kleine kast) waarin je het effect goed kan zien. En het resulterende plaatje bijgevoegd. De blauwe curve is de reflex-situatie, de rode lijn geeft aan wat er gebeurt als je dezelfde constructie omzet naar 'gesloten'.