Hoe heet een luidspreker die alleen lage en hoge frequenties af kan spelen?

Even ter verduidelijking: Vroeger bij de natuurkunde les had de leraar een radiotoren met een luidspreker waarmee hij lage frequenties en hoge frequenties af kon spelen, dit gebruikte hij om ons te laten horen vanaf wanneer een mens een ''piep'' kan horen, ook kun je er verschillende dingen op laten springen.
Deze heb ik nu zelf namelijk ook nodig maar zou niet weten hoe het heet en/of hoe je het kan maken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio
7.3K

Het beste antwoord

Lage tonen luidspreker noemt een woofer en een hoge tonen een tweeter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ zijn er eigenlijk speaker die onhoorbaar hoog en onhoorbaar laag kunnen produceren (uitgaande van de vaak aangehaalde norm die mensen kunnen horen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De ondergrens is vanaf 20 Hz hoorbaar als een soort brom.
De boven grens daarentegen is een ander verhaal.
Zeer jonge mensen kunnen horen van 20 Hz tot 20 kH (20000 Hz).
Bij oudere mensen rond de 70 jaar ligt de grens tussen de 4000 Hz 8000 Hz. Als begrenzing van de luidspreker zelf hangt dit volledig van de constructie en kwaliteit af, onderaan is het geen probleem maar de boven grens ligt dikwijls ver boven ons gehoorgrens en kunnen daardoor dieren pijn doen zonder dat wij dat beseffen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
stel ik koop 1 woofer en 1 tweeter, waar moet ik ze dan op aansluiten om ze tonen naar mijn wens op dat moment te laten maken en natuurlijk op verschillende volumes? En kun je ook een gewone box uit elkaar halen en daar een soort woofer of tweeter van maken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@depauwroger, dit snap ik niet.
Ondergrens 70 jaar 4000 Hz (4kHz) ?
En verhaal over speaker, onderaan is het geen probleem?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ rikje2je, Elk speaker kan alle tonen weergeven maar een woofer kan en zal lage tonen beter (luider) weergeven en een tweeter daarintegen weer de hoge. Dus afhankelijk van de toon welke je er naar stuurt zal de speaker deze weergeven. Zij (speaker) maken geen toon maar geven deze weer.
Een toongenerator (of je PC) kan deze tonen produceren en via een versterker aan de speakers aanbieden om die weer te geven. (Zie ook reactie van MrTomaat bij je vraag.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Moordigger, inderdaad de ondergrens is geen probleem maar de problemen beginnen tss de 4 a 8 kHZ, ik heb het een beetje verkeerd geformuleerd. Verder voor de vraagsteller.
Ik zou niet zonder meer een tweeter parallel schakelen met een woofer omdat het signaal van de bas (lage) tonen uw tweeter zal overstemmen. Er zit steeds een filter tussen die de lage tonen maximaal naar de woofer stuurt en de hoge maximaal naar de tweeter.
Sommige versterkers( surround) hebben een aparte aansluiting voor die verschillende frequenties, die hebben nl ingebouwde filters.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wordt een beetje technisch zo maar kan het niet laten. :)
Een (crossover)filter is er zodat de hoog en laag vermogen niet verspilt wordt door een speaker welke hier niet op is geconstrueerd. In tegenstelling wat veel mensen denken zal een tweeter niet stuk gaan door lage frequenties en een woofer niet door hoge. Ze zullen deze domweg gewoon slecht kunnen weergeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan ze net zo goed in de speakerkast laten zitten, zo niet, sluit ze dan aan via het filter in de kast( soms alleen een condensator en of een spoel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Moordigger, klopt maar het toegevoegde laagfrequent zal de tweeter overstemmen waardoor die zijn hoge tonen niet meer goed zal weergeven.
Wat u beschrijft al een crossover is meer een bandfilter waarbij een bepaalde frequentie doorgelaten wordt naar de betreffende luidspreker.
PS: wat mij opvalt is dat hier met nog geen woord gerept is over de middenfrequentie ! (Midrange)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@depauwroger, Wat is dan een crossoverfilter volgens jou?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een crossover filter voor wat luidsprekers betreft kan in 3 soorten ingedeeld worden.
Er is een laag- en een hoogdoorlaatfilter die toegepast worden in 2 wegfilters.
Bij 3 wegsystemen is er, behalve die 2, nog een bandfilter welke de midden frequenties doorlaten naar een bijhorende luidspreker(s).
Deze filters kunnen actief of passief zijn.
Voor meer gedetailleerde uitleg heb ik een artikel gevonden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrisch_filter
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist. Zijn allemaal filters en crossover wil zeggen 'het punt (frequentie) waar verschil wordt gemaakt'. Deze "crossover" punt kan 1 of tig zijn.
En actief (gevoed) voor versterker en passief (zonder actief componenten) na versterker. Maar denk dat TS is afgehaakt. :)

Andere antwoorden (2)

Met een tweeter , kan je beide, echter het volume voor lage tonen zal erg laag zijn( denk ook aan (inear) headsets. Met een hele reeks tweeters, kan je wel weer wat meer lage tonen volume produceren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt de welbekende fullrange luidsprekers deze produceren hoge en lage en mid tonen voor een mooi geluid. Je hebt ook subs. Deze blazen alleen lage frequenties bijv 50 hz. De sub valt heel mooi te combineren met een fullrange luidspreker. Even een toevoeging, een tweeter kan niet beide maar alleen hoog ivm de dunne & kleine conus zoals dit ook wel wordt genoemd. Als je lage tonen gaat doorsturen dan overbelast je hem met het gevolg dat je hem kan opblazen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is niet de lage toon maar het vermogen (harder zetten om het te horen) wat een tweeter zou opblazen.
Een mooi beeltenis wat ik ooit ergens las was, een tweeter is als je vinger in een vijver, probeer hier maar eens grote golven mee te maken, dat gaat beter met een vol hand. (Maar een vinger langzaam op en neer bewegen kan wel.) :)