Ik heb een versterker maar ik heb te weinig outputs voor al mijn luidsprekers. Hoe moet dat?

Ik heb een versterker en een aantal boxen, maar er zitten maar 5 ingangen in mijn versterker, hoe kan je er meer krijgen

Alvast bedankt

Toegevoegd na 1 minuut:
?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Audio
3.1K

Antwoorden (5)

Je kunt meerdere boxen op 1 uitgang zetten, maar voor de boxen moet je wel de uitgangen hebben en niet de ingangen. Als je meerdere boxen op 1 uitgang zet, gaat dat wel ten koste van de geluidskwaliteit en het volume.
jc54
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bloedlink wat jij hier beweert.
Als je meerdere boxen op 1 uitgang zet bestaat de kans op overbelasting met als gevolg dat de versterker doorbrand.
Zoals Arie in zijn reactie al aangeeft is het niet verstandig meerdere luidsprekers met 1 uitgang te verbinden. De 'impedantie' (elektrische weerstand) die de versterker 'voelt' wordt dan gehalveerd. Dat kan ertoe leiden dat de versterker te veel vermogen moet leveren en door oververhitting stuk gaat. In het gunstigste geval is de versterker beveiligd en valt het geluid weg.

Het een beetje hetzelfde principe als wanneer je kortsluiting maakt en de stop of de aardlekschakelaar de stroom uitschakelt. Niet doen dus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gast ,in grote lijn is het zo dat je maximaal twee boxen parallel op een uitgang van een versterker kunt aansluiten ALS de boxen 8 ohm zijn. Zijn ze 4 ohm dan kun je er maar een per uitgang aansluiten. Zijn de boxen wel van hetzelfde type? Als dat niet zo is dan heeft deze gemengd aan te sluiten niet zoveel zin omdat ze verschillend van klankkleur en geluidsopbrengst zullen zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Laat ik de knuppel maar weer in het hoenderhok gooien:

Je kunt oneindig veel boxen aansluiten op je versterker, als de impedantie van de boxen tezamen maar ongeveer gelijk is aan de impedantie van je versterker.
Hoe doe je dat?
Stel je hebt 4 boxen van allemaal 8 ohm impedantie.
Je zet dan twee boxen parallel aan elkaar in serie met weer 2 parallel geschakelde boxen. De totale impedantie van de 4 boxen blijft dan 8 ohm en kun je met een gerust hart de boxen aansluiten op de uitgang van je versterker.

Je moet natuurlijk wel opletten met het vermogen wat de boxen kunnen weergeven.
Zo zet je een piepklein surroundboxje dus niet parallel met een mega grote woofer.

Als je meer wilt weten maak ik een schemaatje voor je zodat het wat begrijpelijker wordt. Laat me dan even alle impedantie (ohm) waardes van je boxen en van je versterker weten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef dan even de impedantie (ohm) waardes van je boxen en versterker door.
Je kan een koppel kopen voor op je mp3. Daarmee kan je een output splitsen naar twee outputs. Veel succes.