Hoe lang kan je een cd bewaren?

Slijt een cd ooit als je hem op de normale manier gebruikt of blijft ie een leven lang goed.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Audio
10.7K

Antwoorden (3)

Alleen schijfjes met een goudkleurig laagje zijn aan slijtage onderhevig. Daar gaat op een gegeven moment dat laagje loslaten, en dan is de cd niet meer bespeelbaar.
De andere soorten blijven langdurig goed, indien je ze niet met vette vingers vastpakt en ook niet met iets scherps in aanraking laat komen. Ook opletten dat ze goed in de speler liggen (want als ie scheef ligt kan het laatste nummer door de rand beschadigen). Schoonmaken met een zacht doekje met eventueel een druppel drogistenalcohol erop. Dan kan je ze tientallen jaren probleemloos blijven afspelen.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De drogisten alcohol is er in 2 varianten de 70% en de 96%, 70% is bedoeld om te ontsmetten, 96% voor het reinigen van instrumenten, ik neem aan dat je op de laatste doelt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De min is niet van mij, ik weet weinig over apparatuur en bijbehorende producten, dus is het onmogelijk voor mij om te bepalen of een antwoord goed is, of juist niet, jammer dat de minnaar de min niet motiveert.
Amadea
10 jaar geleden
Die van 70% is uitstekend voor het schoonmaken van cd's.
Dit hangt veel af van hoe ze bewaard worden:
Bijna dertig jaar na de introductie van de cd wordt duidelijk dat sommige schijfjes minder robuust zijn dan aanvankelijk gedacht. De kreet 'cd-rot' is inmiddels algemeen geaccepteerd om aan te geven dat er cd's geproduceerd zijn die hun aluminium substraat verliezen. De kans op cd-rot houdt verband met de kwaliteit van het productieproces. Het is van belang dat de beschermlagen goed gasdicht zijn, en dat het substraat op de juiste manier is aangebracht. Op die manier kan corrosie van de laag waarin de data is opgeslagen voorkomen worden. Ook zelfgebrande cd's zijn vergankelijk. Ze worden beschreven met laserlicht; dit betekent dat het substraat gevoeliger is voor licht en temperatuur dan geperste cd's. Daardoor komt het de levensduur van een cd-r niet ten goede als deze in de zon wordt gelegd. Cd's op een donkere plek bewaren bij constante temperatuur is voor de lange termijn het beste advies. Ook het rechtop bewaren in een cd-doosje in plaats van liggend komt de levensduur ten goede.
10 jaar geleden
Daar zijn ze niet voor gemaakt! Ik zal het even vervangen voor schoenen als voorbeeld.
Ooit gingen schoenen een paar honderd jaar mee toen ze nog puur functioneel waren.
Nou zijn ze erop gemaakt dat je elk jaar nieuwe moet KOPEN. Je kan er natuurlijk voor kiezen ze niet te dragen maar dan heb je er niks aan.

antwoord op vraag 1: oneindig
antwoord op vraag 2: Als je een kort leven hebt kan je hem elke dag draaien!