Hoe komt het dat een antenne meer bereik heeft als mijn hand er naartoe gaat?

Als mijn hand naar een antenne toegaat, dan is er plots meer bereik. Als ik hem er van weg beweeg begint de zender weer te storen. Hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Audio
1.6K

Het beste antwoord

Radiosignalen van FM radio kunnen gereflecteerd of afgeschermd worden door geleidende materialen. Omdat het menselijk lichaam veel water bevat geldt dat ook voor het menselijk lichaam.
Vaak is de antenne van een draagbare radio uit praktische overwegingen eigenlijk wat te klein in verhouding met de te ontvangen golflengte, zodat een beetje hulp van reflecties de ontvangst al snel verbetert (of juist verslechtert!).
Als je naar een klassieke FM of TV antenne kijkt zie je, behalve de dipool die met de draad aan de ontvanger verbonden is, ook meerdere staafjes die op bepaalde afstanden t.o.v. de dipool gemonteerd zijn. Deze staafjes zijn nergens mee verbonden maar maken dat de dipool een groter richteffect krijgt zodat ook zwakke signalen sterk binnenkomen. Jouw lichaam kan dus op dezelfde wijze het richteffect van de ontvangstantenne vergroten en daarbij de ontvangst verbeteren.

Toegevoegd na 9 minuten:
Overigens is het goed te weten dat FM radio meestal verticaal gepolariseerd wordt uitgezonden. De spriet van een draagbare radio werkt dan ook meestal het best als hij omhoog gericht wordt. De antenne op de foto is dan ook een FM antenne, terwijl oude TV antennes juist horizontaal gemonteerd werden. Moderne DVB t (Digitenne) wordt wel verticaal gepolariseerd uitgezonden.