Hoe kan ik weten welke draad de plus draad is van een luidsprekerkabel.Èèn draad ie helemaal rood,en de andere zwart met een rooie streep erop?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Audio
22.8K

Antwoorden (5)

Dat maakt helemaal niet uit. Als je twee speakers hebt is het wel belangrijk dat je dan beide speakers hetzelfde aansluit. Dus als je besluit om de rode draad als plus te definiëren dan bij beide speakers als zodanig definiëren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hallo,maakt dit dan niets uit wanneer ik deze inwendig aansluit op de print van een actieve luidspreker box waarop Hi+ en Lo+ staat vermeld?Dus,vandaar mijn vraag welke kleur van beide luidsprekers op de + en welke op de min/gnd?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je twee speakers hebt is het wel belangrijk dat je dan beide speakers hetzelfde aansluit. Ook dat is niet nodig, je kan gerust een speaker kleurgecodeerd juist aansluiten en de andere tegenovergesteld aan de kleurenaanduiding. Als in: speaker1:Z>z>Z speaker2:Z>r>Z. De speaker/versterker is blind voor het plastic laagje wat om de kabels zit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Doe zoals ik doe, radio aanzetten, kabeltjes erin en kijken of je geluid hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geluid zul je wel hebben Ytje. Maar beide in fase aangesloten (zoals hier voldoende uitgelegd) zal een beter geluid geven. :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies. Voor 1 speaker maakt het niet uit welke draad je als plus neemt. Maar als je de tweede speaker niet hetzelfde aansluit kan die in tegenfase werken en dan heb je veel minder laag en bij stereo krijg je een heel erg wazig stereobeeld.
Rood is plus en rood/zwart is min.
Dit wordt per definitie zo aangehouden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is geen + of - in dit geval, omdat er geen gelijkspanning over de uitgang van een eindversterker staat (als het goed is). Rood gaat gewoon op rood en zwart met rode streep op zwart. Als je dat bij 1 speaker verkeerd om doet dan staan je luidsprekers in tegenfase. Dat houdt in dat wanneer de ene speaker vooruit gaat, de andere speaker achteruit gaat. Vooral lage tonen verdwijnen dan waar het geluid weer bij elkaar komt (de overdruk van de ene speaker vult de onderdruk van de andere speaker). Daarom kun je het beste nog even testen of je alles in fase hebt aangesloten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan moet je een batterij nemen en die verbinden met de kabel. Als de speaker naar voren beweegt is het goed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Moet je dan niet uitleggen HOE je die batterij aansluit?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, Bormans ziet er slim genoeg uit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is ook niet belangrijk, als hij het maar bij beide hetzelfde doet.
Dat maakt niets uit. Als je er maar voor zorgt dat je dezelfde draad in de speaker en de versterker in de overenkomstige kleur van de speakeraansluiting doet.

Johan van Kieskeurig.nl