Wat kan ik doen tegen ruis?

Ik heb een hoofdtelefoon van betere kwaliteit, echt een goed geluid maar is er iets waardoor het luisteren naar media met slechte geluidskwaliteit minder ruis en slechte geluiden bevat?

Ik krijg heel veel ruis door vanuit mijn laptop wat ik niet hoor op mijn MP3-speler.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Audio
7.1K

Antwoorden (7)

Als je MP3speler goed klinkt op die koptelefoon, dan moet je het probleem in je laptop zoeken. Ga eerst eens spelen met de 'schuifjes' van de volumeregeling in Windows. Als dat niet helpt, dan zit er een slecht versterkertje in de laptop, dat komt vaker voor. Dan kun je voor relatief weinig geld een externe geluidskaart kopen, die sluit je aan op een USB-poort.
14 jaar geleden
Probeer toch ook eens een headsetje met wat mindere kwaliteit wellicht is je goeie koptelefoon te goed
14 jaar geleden
het kan ook zo zijn dat in de volumemixer het geluid van de microfoon op afspelen staat, en dat als je dat schuifje dicht zet het helemaal weg is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan het zijn dat je gelijktijdig internetpagina's open hebt staan? Deze zorgen ook voor veel ruis. En zijn de MP3-tjes zijn wel van hoge kwaliteit, dus vanaf 192kbps of hoger? Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1. MP 3 spelers en andere goede audio apparatuur hebben een (vergelijkbaar) systeem dat in de jaren 80 Dolby genoemd werd en in casetterecorders werd ingebouwd. In het begin van die ontwikkeling kon je er nog voor kiezen of je het aanzette of de ruis de ruis liet. Want met ruisonderdrukking worden alle geluiden wat doffer of er moet weer op bepaalde frekwenties gekompenseerd worden. Laptops zijn niet specifiek gericht op audio en hebben geen ultieme ruisonderdrukking aan boord. Schakel je tussen de laptop en de hoofdtelefoon een versterker die wel specifieke ruis onderdrukt dan moet in principe het probleem voorbij zijn.
2. Uit het gegeven dat Dolby op cassettedesks werd ingebouwd mag denk ik voorlopig worden geconcludeerd dat de bedoelde ruis intrinsiek samenhangt met het feit dat de muziek op magnetische sporen werd weggeschreven. MP3 werkt met flash geheugen. Je zou dus voor je laptop kunnen uitzoeken of muziek van een flashcard op de laptop ruis veroorzaakt of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mogelijk staat de gain (gevoeligheid)vol open en is het inputsignaal erg zwak.
De zo ontstane ruis is moeilijk te verwijderen, zonder
de dynamiek en/of het spectrum te beinvloeden
Input en output moeten ongeveer dezelfde gevoeligheid hebben, de ruis is dan minimaal en de vervorming ook.
Vaak heb ik laptops op mijn PA (zaal)versterking gekoppeld
als signaalbron.
Of de muziek is veel te hard opgenomen (dus vervorming)
of veel te zacht, waardoor de achtergrondruis een flinke rol gaat spelen.
Om kromme tenen van te krijgen, mensen die handig met computers zijn , hoeven niet per definitie verstand van
geluistechniek te hebben.
Gewone MP3 opnamen hebben een lage signaalresolutie, maar goed opgenomen is er vrijwel geen ruis als het
signaal zelf daar ook vrij van is.
Als er in enige trap van het complexe systeem van muzikant tot luidspreker ergens een gainfout is, werkt dat door in het eindresultaat en telt de vontstane ruis op bij iedere volgende stap die ook ruis levert.
Bij geripte muziek zal dat vaker zo zijn dan bij originele opnamen.
Op de vaak lange weg die deze muziekbronnen gemaakt hebben, is heel wat ruis opgepikt.
Professionals hebben er een bloedhekel aan.
Ruis heeft vrijwel nooit te maken met de kwaliteit van je koptelefoon/oortjes.
Je zult door betere oortjes ook de ruis beter (juister) horen.
Zit er ook een brom in dan hoor je die met slechte oortjes juist MINDER goed dan met goede oortjes, die bassen correct weer kunnen geven.
Het juist afstellen van de ingangsgevoeligheid van je laptop bij opname is het enige wat helpt, als dat ingangsignaal zelf goed van kwaliteit is.
Wellicht zit je nu de maximale systeemruis van je geluidskaart te beluisteren.
Als je ruis wilt horen kun je ook naar de zee gaan, in alle andere gevallen stoort het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ruis krijg je door als er draadjes verkeerd zitten, of andersom zijn.
Het kan ook zijn dat de draadjes beschadigd zijn. ff na kijken dus, of alles goed is...