als ik iets aansluit op me versterker wat is dan het verstandigst waar ik het volume mee bedien?

ik sluit bijvoorbeeld mijn mobiel of computer aan op een versterker.
alleen met beide dingen kan je dan het volume bedienen.
wat is het verstandigst en waarom?
bv. muziek op laptop/mobiel volluit en regelen met je versterker of juist andersom?

graag ook een reden, wat het beste is voor de speakers

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio
2.2K

Het beste antwoord

Ik zou het apparaat aansluiten, de versterker een klein beetje open draaien en dan het apparaat op 80% van zijn vermogen zetten. Nu draai je de versterker open tot je een goed stevig en onvervormd geluid hebt. Dan kun je met beide apparaten het volume regelen, het liefst natuurlijk met het apparaat waar je een afstandsbediening bij hebt. Kijk ook even hoe hard je CD speler klinkt ten opzichte van je mobiel/laptop op 80%, dat zou ongeveer overeen moeten komen en probeer de mobiele/laptop op CD niveau te houden, in ieder geval niet harder, want bij een te groot vermogen aan de ingang kunnen de regelversterkers gaan clippen en worden je hoge tonen speakers gemold.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het beste is met je versterker het volume regelen, zet je laptop/mobiel/wat dan ook op 80% en regel het geluid met je versterker.
Dit is het beste omdat als je bijv, het geluid gedempt heb staan op je laptop/mobiel/of wat dan ook, en je hebt je versterker best ver openen staan en je trekt je kabel er uit dan krijgt je versterker/speakers best een klap te verduren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ideaal is het als je de ingang van je versterker net onder de maximum (wat de ingang aan kan) aanstuurt (met je laptop of mobiel) maar NIET overstuurt. (Of dit 80% is?) Te zacht, dan zal de versterker ook ruis moeten versterken. Te hard, en je versterker gaat clippen.
Wat Ik127 schrijft klopt maar wel om een andere reden.
Het apparaat aangesloten op uw versterker best voldoende hoog zetten en regelen met de versterker.
Als het geluid minimaal staat op de ingang dan moet de versterker voluit versterken en zal daarbij een de ruis gaan versterken wat een onaangenaam geluid geeft.
Anderzijds als de ingang vol signaal krijgt kan u met de versterker beter de kwaliteit regelen door hoge en lage tonen nog extra te verbeteren.
Probeer het maar eens met minimale input en dan de versterker vol open, u gelooft uw oren niet wat een slecht geluid u zal hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan ook zijn dat de kwaliteit van uw PC zeer goed is en uw versterker dus veel ruis veroorzaakt, u zie dat u daar best mag mee experimenteren. Voor zover uw boxen aangepast zijn op uw versterker kan dat absoluut geen kwaad voor uw luidsprekers.
Het is uiteindelijk de versterker die bepaald welk vermogen er naar de boxen gaat, ongeacht het input signaal.