welke microfoon voor vleugel (piano)?

Hallo,
ik wil graag de muziek van mijn vleugel opnemen met een microfoon, nu is het probleem dat ik geen verstand heb van microfoons merken ervan... kan iemand me helpen. ik zoek een microfoon met goeie kwaliteit van rond de 200 euro (mag iets hoger of lager)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio
2.2K

Antwoorden (2)

Ha Wegmanjunk, dat is een ingewikkelde kwestie; het opnemen van piano is niet eenvoudig.
Dingen om rekening mee te houden:
- een vleugel heeft een mooi ruimtelijk geluid dus ik zou hem in stereo opnemen
- vanwege het enorme bereik en de dynamiek, zou ik gaan voor condensatormicrofoons
- de akoestiek van de ruimte waar de piano staat is van enorme invloed, dus als je hem speciaal voor de opname in een prettig klinkende ruimte kunt zetten is dat wel ideaal
- plaats de microfoon(s) op eigen standaard(s); wanneer je ze op de piano zelf neerzet worden er nogal veel trillingen doorgegeven
- houd ook bij de rest van de opname-apparatuur rekening met de enorme dynamiek van het instrument

Als ik jouw budget (200) had, zou ik in eerste instantie gaan voor een paar goeie tweedehands. Of anders bij Thomann het duurste paartje condensators kopen dat ik me kon veroorloven.
Als je ook twijfelt aan je recorder, zoek dan bij de minirecordertjes met ingebouwde XY-microfoon.

Zie de linkjes.

veel succes !
Ron
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.bax-shop.nl/camera-microfoon/rode-stereo-videomic-condensator-richtmicrofoon/product-details.html < Dus zoiets heb ik nodig?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De tips van wieri347 zijn goed. daarvoor +1
Of een duurder microfoon gelijk beter is is nog wel de vraag.
Hier: http://www.bt-studio.nl/opnemen/microfoons/ wat info (ook over wat je er eventueel dan nog extra bij nodig hebt.) en doe eens die microfoon vergelijk.
Hallo , heb je de Cducer al eens bekeken zal alleen wel iets meer kosten als €200,=
Kijk eens naar de bijgevoegde link.
Ikzelf heb geen ervaring met de vleugel piano wel met een gewone en dat gaat goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ha CVW, lijkt me een schitterend ding, die c-ducer, maar hij pikt geen geluiden uit de ruimte op (is meteen ook het voordeel bij podiumgebruik) Het is een contactmicrofoon, dus je moet later in de mix ook wel wat galm toevoegen om het aantrekkelijk te maken. En, in tegenstelling tot andere oplossingen, heb je er voor andere toepassingen niets aan. Dus als je je piano op een podium wilt uitversterken en je doet dat ook redelijk vaak, dan zou ik zeggen: probeer inderdaad die c-ducer eens!
Als het een eenmalig projectje is en je wilt je investering vaker ook in andere situaties gebruiken, dan zou ik zeggen: koop normale condensatortjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja Wieri347 uiteraard geldt dat de keuze voor wat je gebruikt om uit te versterken afhangt van secundaire omstandigheden daarom heb ik de C-ducer als optie voorgesteld. Ik ben het met je eens dat condensators microfoons ook goed kunnen voldoen en dan heb je natuurlijk ook nog de grensvlak condensatormicrofoon waar ook leuke resultaten mee te halen zijn . De vraagsteller wilde het geluid van de vleugel opnemen dan kunnen inderdaad twee gewone condensator microfoons wellicht het beste resultaat geven lijkt me?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overigens staat er momenteel een c-ducer te koop op Marktplaats, voor iets meer dan 40,-.
Toeslaan?