Sinds kort zoemt mijn versterker, hoe verhelp ik dit weer?

Ik heb hem pas een maand maar hij deed dat voorheen nooit, je hoorde het niet eens als ie aanstond en hij gaf een perfect helder geluid. Net zette ik hem aan en gaf hij opeens ruis, maar de kabels zaten goed en ik had geen andere apparaten in de buurt. Toen ik wilde spelen ging dat licht haperend en hoorde je nog gezoem op de achtergrond.

Gisteren heb ik voor het eerst mijn muziekspeler aangesloten op de aux-in en ook via een koptelefoon in een andere ingang geluisterd. Zou dat er iets mee te maken hebben?

Toegevoegd na 9 minuten:
Zelfs als alleen de eigen stekker erin zit, hoor je hem lichtjes zoemen.

Toegevoegd na 1 dag:
Inmiddels is het vreemd maar prettig genoeg alweer verholpen, en dat terwijl ik niets heb veranderd of verschoven... In ieder geval bedankt voor de suggesties, jammer dat ik nu ook niet meer kan uitvinden wat het was.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio
2.9K

Antwoorden (2)

Om te bepalen of het daaraan ligt moet je die apparaten loskoppelen en kijken of het gezoem aanhoudt
Kijk ook eens of je versterker niet ergen tegen aan staat (tafeltje, bloempot ik noem maar wat) wat het zoemen veroorzaakt
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je! Helaas verandert er niets als ik mijn gitaar ervan loskoppel, de andere apparaten zaten er al niet meer in. Zelfs als alleen de eigen stekker erin zit, hoor je hem lichtjes zoemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik maak uit je reactie op dat het om een gitaar versterker gaat?
Mogelijk heb je distortion aan staan? (Of de verhouding 'Gain' en Master veranderd?)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee helaas is het zo goed als onafhankelijk van de settings, al hoor je het op het lead channel, waar distortion zit, wel minder. Als je het volume opschroeft, hoor je het natuurlijk wel beter :( Net deed hij het wel beter dan gisteren, misschien is het morgen weer over :D
Is je muziekspeler een laptop? Zo ja, dan kan er een aarde probleem zijn tussen je laptop en versterker. Heb je de brom ook nog als je de muziekspeler weer loskoppelt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee het was mijn mobiele telefoon. Maar een muziekspeler is onderhand toch altijd draagbaar en dat zit je toch altijd met een aardeprobleem? Ik had het nog steeds als ik de mobiele loskoppelde, inderdaad. Maar inmiddels is het verholpen, hoewel ik niets heb gedaan om dat voor elkaar te krijgen :D Jammer dat ik nu ook niet meer kan uitvinden wat het was.