Mijn nieuwe speaker set hapert hoe kan dat?

hallo,

Ik heb net een nieuwe speakerset gekocht.
sinds ik hem heb zoemt de rechte speaker,
heel vervelend.
iemand hoe dit kan en hoe ik dit kan oplossen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio
1.3K

Antwoorden (1)

Niet zelden gebeurt het dat je last krijgt van een bromgeluid als er apparaten geaard worden. Dit betekent dan meestal dat er nog 1 of meer andere apparaten zijn die ook geaard zijn, maar via een andere weg. Dit is het z.g. aardlus probleem. Aardlussen op zich zijn niet taboe, maar soms heb je er last van en moet je iets gaan doen.

In het eerste plaatje zie je een typisch voorbeeld van een aardlus situatie.

We hebben een FM-tuner die via z'n kabel aansluiting geaard is, en een versterker die ook geaard is, maar dan via het stopcontact.
De aardleiding van het stopcontact gaat naar de meterkast, en daar zijn er nog meer aardleidingen van andere apparaten in je huis op aangesloten.

De weerstand van die aardleiding (en zeer zeker z'n zelfinductie) is niet nul. Ook kan het feitelijke aardpunt van de antennekabel kan flink ver van je huis liggen.

Aardaansluitingen hebben altijd een zekere impedantie t.ov. de fictieve "echte aarde"

Het netto resultaat kan zijn dat er een deel van die stoorstroom door de mantel van je signaalkabeltje gaat lopen, en een stoorspanning op de ingang van de versterker produceert, want ook de impedantie van die mantel is niet nul.

Wat kun je er aan doen

Probeer door het losnemen en weer aansluiten van lichtnetkabels, signaalkabels en (vooral) antenne-kabels uit te vinden welke verbindingen een rol spelen. Ook een verbinding met een al of niet geaarde computer kan mee spelen.
Er is eigenlijk nooit sprake van een bepaalde boosdoener, slechts bepaalde combinaties van verbindingen geven een probleem.
Het kan best voorkomen dat je bij het afspelen van bijv. CD's last van brom hebt, dat dat verdwijnt als je de kabelaansluiting van je tuner losneemt, maar dat je bij FM-radio ontvangst geen last hebt.
Als aarden via het stopcontact niet nodig is voor de elektrische veiligheid kun je het beste die aardverbinding(en) onderbreken.

Er zijn in elektronica winkels z.g. "ground loop insulators" te koop. Die dingen kunnen best wel goed werken, maar vraag altijd een "Werkt in mijn geval niet: Geld terug garantie", want het niet altijd DE oplossing. (ik zeg daarmee niks lelijks over die dingen, maar soms is niet de goede oplossing)

Je kunt zo'n ding natuurlijk ook zelf maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mij antwoord gaat met name in op de tekst in de uitleg van de vraag. Daar staat: "sinds ik hem heb zoemt de rechte speaker" Dat doet mij aan aardlussen denken. Vandaar :-)