Hoe kan het dat na 60-70(?!) jaar gitaarversterker technologie men nog steeds een brom hoort als de gitaar ongeroerd blijft?*

Dus waarom wordt dat geluid überhaupt opgebouwd, en waarom wordt daar niks aan gedaan? Is dit misschien zelfs wel mogelijk maar oingewenst.

Of is dit wel te voorkomen* maar wordt het bij bijv. DWDD nooit toegepast of is het met de rest van de uitzendapparatuur daar lastiger/onmogelijk?

*Pas op, ik weet het dus niet zeker.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Brom uit een gitaarversterker kan een aantal oorzaken hebben: de versterker zelf kan brommen doordat de voeding niet goed ontworpen is, de afscherming van de gitaarkabel werkt niet goed of is verkeerd aangesloten en tenslotte zijn de pickups per definitie gevoelig voor wisselende magneetvelden, als je de gitaar in de buurt van een nettrafo houdt dan pikt hij het veld van die trafo op. Dat men er zelfs in een professionele studio last van heeft komt omdat de giitaar met bekabeling en versterker van de muzikant zelf is, de technici kunnen er weinig aan doen als de spullen niet optimaal zijn. Het is jammer dat gitaren, in tegenstelling tot microfoons, nog altijd asymmetrisch aangesloten worden, dat is historisch gezien de standaard geworden. Professionele microfoons geven ongeveer hetzelfde zwakke signaal af maar door de symmetrische aansluiting hebben ze vrijwel nooit last van geïnduceerde netbrom. Toegevoegd na 5 minuten: De rest van de uitzendapparatuur heeft weinig invloed op de brom omdat dergelijke professionele apparatuur juist zo geconstrueerd wordt dat ze ongevoelig zijn voor storing en zelf ook nauwelijks storing veroorzaken. De enige apparatuur die in een dergelijke omgeving storing zou kunnen veroorzaken zijn de lichtdimmers, maar juist in televisiestudio's gebruikt men weer vaak storingsarme (sinus) dimmers in plaats van de goedkopere thytistordimmers. Toegevoegd na 6 minuten: Thyristordimmers

Wat Koos zegt is zonder meer waar maar er is nog een puntje: Vroeger werden de snaren van een elektrische gitaar verbonden met de aarde en dat reduceerde de brom aanmerkelijk op het moment dat de gitarist zijn snaren beetpakte. Helaas zijn door fouten in de versterker enkele gitaristen geëlektrocuteerd en wordt dit aarden sinds een aantal jaren niet meer in gitaren toegepast. Een stuk veiliger voor de muzikanten maar de luisteraar zal wel wat meer brom voor lief moeten nemen. Daarnaast worden gitaarversterkers niet gebouwd als hifi-versterkers, want als je maar met genoeg volume speelt (wat veel gitaristen doen) valt de brom toch niet meer op. Dat is niet alleen slordigheid van de fabrikanten. Gitaarversterkers worden voortdurend van hot naar her gesjouwd en hoe minder componenten hoe minder kans op storing.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100