Hoe kan het dat na 60-70(?!) jaar gitaarversterker technologie men nog steeds een brom hoort als de gitaar ongeroerd blijft?*

Dus waarom wordt dat geluid überhaupt opgebouwd, en waarom wordt daar niks aan gedaan? Is dit misschien zelfs wel mogelijk maar oingewenst.

Of is dit wel te voorkomen* maar wordt het bij bijv. DWDD nooit toegepast of is het met de rest van de uitzendapparatuur daar lastiger/onmogelijk?

*Pas op, ik weet het dus niet zeker.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Brom uit een gitaarversterker kan een aantal oorzaken hebben: de versterker zelf kan brommen doordat de voeding niet goed ontworpen is, de afscherming van de gitaarkabel werkt niet goed of is verkeerd aangesloten en tenslotte zijn de pickups per definitie gevoelig voor wisselende magneetvelden, als je de gitaar in de buurt van een nettrafo houdt dan pikt hij het veld van die trafo op. Dat men er zelfs in een professionele studio last van heeft komt omdat de giitaar met bekabeling en versterker van de muzikant zelf is, de technici kunnen er weinig aan doen als de spullen niet optimaal zijn. Het is jammer dat gitaren, in tegenstelling tot microfoons, nog altijd asymmetrisch aangesloten worden, dat is historisch gezien de standaard geworden. Professionele microfoons geven ongeveer hetzelfde zwakke signaal af maar door de symmetrische aansluiting hebben ze vrijwel nooit last van geïnduceerde netbrom. Toegevoegd na 5 minuten: De rest van de uitzendapparatuur heeft weinig invloed op de brom omdat dergelijke professionele apparatuur juist zo geconstrueerd wordt dat ze ongevoelig zijn voor storing en zelf ook nauwelijks storing veroorzaken. De enige apparatuur die in een dergelijke omgeving storing zou kunnen veroorzaken zijn de lichtdimmers, maar juist in televisiestudio's gebruikt men weer vaak storingsarme (sinus) dimmers in plaats van de goedkopere thytistordimmers. Toegevoegd na 6 minuten: Thyristordimmers

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100