Waarom staat er op alle hoofdtelefoons L of R. Volgens mij zien beide kanten er hetzelfde uit of zit er toch een klein verschil in de vorm?

Waarom staat er op een koptelefoon of oortjes altijd een (L)inks of (R)echts afgebeeld. Qua vorm lijken deze wel hetzelfde of zit er toch een kleine verandering in. Of heeft het een andere reden dat er links/rechts opstaat heeft het bijvoorbeeld te maken met het geluid dat uit de oortjes komt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio
1.3K

Antwoorden (2)

Het heeft inderdaad met het geluid te maken. In beide oren komt net een beetje ander geluid binnen om het stereo-effect optimaal te maken. Persoonlijk hoor ik het verschil niet (te doof voor) maar verkeerd om zou je net niet het uiterste uit de geluidskwaliteit halen - vooropgesteld dat die goed is, en niet een doorsnee MP3tje, dat nog wel eens wat diepgang mist.

Juist OMDAT de vorm van de oordopjes identiek is, staat er netjes op welke in welk oor moet. Bij koptelefoons die je duidelijk maar op 'één manier op kunt zetten, is dat eigenlijk nooit het geval.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn wel degelijk hoofdtelefoons met verschillende pasvorm voor het linker- en rechteroor, maar ook een hoop waar weinig verschil te ontdekken is.

Bij stereo geluid kan naar het linker en rechter oor verschillende geluiden of tonen gestuurd worden.

Denk hierbij aan games waarbij je bij een schietspel vanaf recht beschoten word, dan is het wel handig dat dit geluid bij het rechter oor aankomt.

Toegevoegd na 1 minuut:
recht=rechts