Kan een Blu-rey dvd speler van LG ook bij een 3D tv van Samsung, of moet je dan ook de blu-ray speler van samsung nemen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio

Het beste antwoord

Ja hoor, dat werkt prima samen. Je bent bij de keuze van apparaten die met elkaar moeten werken niet gebonden aan een bepaald merk.

Alle aansluitingen en signalen zijn gestandaardiseerd zodat merk A zonder problemen met merk B of Z overweg kan.

Het is dan ook gewoon mogelijk om Japanse apparaten met Europese merken te laten werken, iets dat vroeger veel moeilijker was vanwege het verschil in de gebruikte aansluitingen (Tulp, DIN, SCART en IEEE pluggen enz.) die vaak alleen met behulp van verloopconstructies aangesloten konden worden.

Met de komst van HDMI is op gebied van digitale beeld en geluid overdracht een wereldwijde standaard bereikt die voor alle fabrikanten van dat soort apparatuur geldt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"iets dat vroeger veel moeilijker was vanwege het verschil in de gebruikte aansluitingen" In welke tijd was dat, en schets eens een voorbeeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh, dat was nog niet eens zolang geleden... denk aan de 90er jaren van de vorige eeuw en eerder. Er was toen nog een concurrentie machtsstrijd aan de gang tussen bijv. Philips (Europees) en Sony (Japans) over nieuwe apparaten die uitgevonden waren en de strijd om de wereldacceptatie daarvan. Philips (maar ook andere Europese merken) baseerden de uitvoering van hun Audio en Video apparaten meest op de Duitse DIN/NEN norm die onderling wel uitwisselbaar was maar niet met merken van buiten Europa. Het kon zich ook uitten in verschil in gebruikte impedanties (geluid en antenne verbindingen) of zelfs hele beeldweergavesystemen. In Japan en de USA bijvoorbeeld was de TULP (RCA) plug razend populair.
Makkelijk in gebruik, eenvoudig, goedkoop en kwalitatief
een goede verbinding zonder kans op overspraak of interferentie. In Europa had men de DIN plug, een vijfpolige cirkelvormige stekerverbindingen waarbij de aansluitingen zeer dicht op elkaar zaten. Relatief duur en weinig stabiel. Brom, overspraak en interferentie traden dan ook vaak op bij deze verbindingen. En ze waren niet te gebruiken op Japanse apparaten die hier steeds populairder werden.
Daarvoor moesten dan verloopsetjes worden gekocht. Vooral analoge video signalen zijn gevoelig voor instabiele verbindingen. Daarvoor werd voor Europa de SCART plug ontwikkeld die later wel door Aziatische fabrikanten werd overgenomen omdat dat de uitwisselbaarheid tussen Europees- Aziatisch en vice versa mogelijk maakte en daarmee de penetratie van vooral Aziatische producten in Europa flink vergrootte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje wel voor de informatie, deze was erg nuttig voor mij