wat voor verschil geeft een zwardere versterker?

ik gebruikte eerst een oude amp 120watts
voor 100watt boxjes met 200piek
erna boxen van 300watt erbij gehaald
en ik weet het is eigelijk niet goed (clippen en die sh*t)
hele tijd erna begon ik toch wel te merken dat de leeftijd vd amp. een rol begon te spelen
boxen wegvallen als de amp nog niet opgewarmd was
verder werden de kanalen ook steeds minder en het geluid
ging steeds meer achteruit.

Dus ik heb vandaag een nieuwe versterker besteld
250watts voor 8ohm helemaal open draaien vd versterker doe ik nooit.. bij het ''opaatje'' was de helft al hard genoeg om de overburen boos te maken(met de ramen en rolluiken dicht xD)
ik gebruikte bij het opaatje ook een equalizer en moest flink wat afstellen omdat anders de bas en high 'mooi' klonken (dit had ik al met de 100watt speakers)

ik heb dus nu de vraag wat is het verschil?
kan ik nu mijn boxjes nog harder zetten?
klinkt het nu veel beter of allebei?
kan ik eindelijk de extra equalizer 'op zolder zetten?'

Toegevoegd na 1 dag:
nieuwe vraag
de nieuwe amp heeft niet echt bepaald mooi geluid het klinkt heel ''elektrisch''
en het clip lampje begint al te branden bij 45%volume
om eerlijk te zijn ging de oude amp op 50% 3keer zo hard met zuivere geluid zonder EQ!
de amp is 350watt 4ohm en 250watt 8ohm
en heeft een 3band EQ waarvan alles in het midden staat
op ht moment gwn aan gesloten op de pc(100%)
pc is in orde geen probleem met andere audio
als ik de iphone aansluit via een mp3 poort
heb ik het zelfde probleem

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
reactie op toevoeging:
Overstuur je de ingang niet? (dus volume van PC of mp3 niet te hoog?)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik speel muziek op de pc af met vdj
windows settings op 100%
master(vdj)100%
en dan alles afgesteld op de versterker dat ie niet clipt
heb nooit problemen gehad met de oude amp (idd hifi)
boxjes: SkyTec SL12
misschien klinkt het zo omdat ik nog geen sub(s) heb?
had altijd genoeg bas daarom nog niet gehaald x)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
100 % is dus vol volume. Draai die eens iets naar beneden en de versterker verder open.....
Een sub zal niet helpen tegen clippen. (Wel om lage tonen beter weer te geven.) Let wel bij passieve subs dat je versterker dan ook daar voldoende vermogen aan moet kunnen leveren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heb het volume probleem al gevonden :3
had nu de versterker een uurtje op een hoger niveau gezet dan normaal nu is het elektrisch geluid ook weg
misschien moesten de onderdelen nog *gebakken* worden ofzo net als bij een pc
en eindelijk blijft de bass/treble eindelijk gelijk klonk eerst alsof het wisselde intro>muziek alleen treble en slechte bass
erna teveel bass en bijna geen treble wou een sub erbij halen omdat er geen sub in de speakers zitten
denk je als ik een sub(s) erbij zou halen en deze zou doorlussen met de speakers dat mijn versterker dat zou trekken? aangezien het een 2x350watt 4ohm amp is
en ik ergens gelezen had dat als je 2 8ohm speakers doorlust je 4ohm krijgt x) en als mijn speakers 250watts waren had ik dan mijn amp helemaal open kunnen draaien? bij 8ohm is de amp 2 x 250 watt ik weet vraag veel maar ik wil gewoon even de dingetjes weten die ik nog niet wist kwa geluidsapparatuur
ben zelf lightjockey maar heb dus ook een klein setje speakers mocht dat nog nodig zijn :P
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gasty, heb je het allemaal wel goed aangesloten rood op rood en zwart op zwart bij de luidspreker aansluitingen. wanneer je boxen in tegenfase aansluit dan heb je zo,n soort problemen als kaal geluid en minder hard geluid.
Wat is het type van de versterker waar je het over hebt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
yeap ik gebruik van die gemarkeerde kabels dus als ze verkeerd om zijn moet ik toch echt blond zijn ^^
en een tegenfase krijg je alleen als het kleine printje die je mid en tweeter splitsen een condensator met plus/min heeft :P
wel mooi dat ze zowat erin bouwen om schade van clippen (gelijkstroom) tegen te gaan en het voor geen meter werkt
-_-
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gasty, Parallel aansluiten van een sub gaat wel lukken.
Het probleem van clippen zit hem niet in de vermogen maar in het signaal. info: http://en.wikipedia.org/wiki/Clipping_(audio)
Verder, cvw bedoeld met tegenfase niet in 1 speaker zelf maar tussen de speakers (links, rechts) ook dit geeft n.l. een slecht geluid. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik weet wat clippen is :3 versterker zit tegen en/of over zijn limiet heen en snijd de toppen af waardoor gelijkstroom op de speakers komt en dat gezond voor je speakers want de spoelen smelten weg
speakers werken niet als weerstand bij gelijkstroom.. en tegenfase heb ik idd verkeerd begrepen ik d8 hij de tegenfase in de boxjes bedoelde tegenfase in de box heeft te maken met welk soort condensator gebruikt word
verder had ik het over clippen omdat de meeste splitsingen in een speaker een condensator bevat die wel wisselstroom doorlaat maar wanneer er gelijkstroom op de box staat de condensator zich eerst *oplaad* en dan normaal gesproken geen gelijkstroom meer doorlaat zou dus eigeljk het opwarmen vd spoelen tegen moeten gaan mooie beveiliging :|
eigelijk moeten ze in de speakers gewoon een zekering pleuren die door brand voor je speakers naar de kut zijn..
aangezien zekeringen ook doorbranden bij te hoog/te lang gelijkstroom :) verder hoeveel watts voor de sub(s) raad je me aan voor bij mijn speakers? niet dat ik dadelijk alleen maar bass heb die ik niet zachter kan zetten omdat ze gelust zijn :3
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
350Watt (of gelijk aan de ander speakers)
Of je gaat voor actieve subs. (Kun je de verhouding regelen)
De condensators in je speakers zijn bedoeld als scheidingsfilter voor frequenties. (Niet als DC protectie)
Een zekering brand wel door maar ongeacht of het gelijk of wisselspanning is. (Deze brand door als de stroom te hoog wordt.)

Antwoorden (2)

Dus als ik het goed begrijp, nieuw 250W versterker op 300W (oude) speakers.
Zolang je je versterker nit tehard zet (clippen inderdaad) overleven de speakers het wel.
Geluid? Is het meest afhankelijk van de speakers.
(Of die oude versterkers was echt k$t.)
EQ? Tja, zal smaak zijn. (De één wil veel dit de ander...)
Een zwaarder versterker is niet gelijk aan beter geluid.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ander (beter) speakers daarintegen geven de meeste verbetering. Maar nogmaals, als oude versterker "stuk" was zal alles beter klinken. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de versterker en EQ mogen er toch wel een dikke 12jaartjes wezen ik was zo'n 6-7 jaar toen mijn ouders het kochten x) de 300watts zijn net een half jaartje oud maarja 50watt verschil is al veel minder kans op clip vergeleken met 300>120 xD
dus ik zal morgen of overmorgen wel een grote haaaaaaalleluuuuujaaaaaaaaaaaaah effect hebben :$
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is niet je speakers maar je versterker die zal clippen. (geluidsgolf afkappen) ook dit zal met de 250W versterker minder snel gebeuren dan een 120W.
Dit clippen beschadigd je speaker. (Gelijkstroom) (Ongeacht hoeveel watt ze zijn.)
Dit clippen zal echter alleen gebeuren rond max volume.
(Als je speakers te weinig watt hadden zou je ze dus opblazen.)
Veel luister plezier. (En laat je buren met rust :p)
Je versterker kan beter te zwaar zijn dan te licht. Maar 250 watt op 300watt kan wel als je toch genoeg geluid hebt tenminste. Een nieuwe versterker zal beter gaan klinken omdat de nieuwste electronica toegepast is, naar ik aanneem. Let wel op dat alle waar naar z,n geld is en dat geldt zeker voor versterkers.
Dat de nieuwe versterker gelijk zo goed is dat je de equaliser of goede toonregeling niet meer nodig hebt is maar zeer de vraag. Bij de aanschaf van de versterker moet je erop letten dat er mogelijkheden opzitten om via een contour of loudness regeling je geluid warm af te stellen.
Wat ook waarschijnlijk is, is dat je je oude equaliser niet meer aan kunt sluiten als je daar niet speciaal op gelet hebt althans. Sowieso zou ik een equaliser niet eens willen hebben omdat ze het geluid eerder kapot maken dan beter. Of je moet een nieuwste digitale versie hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de EQ gebruikte ik alleen maar om de bass en mid wat bij te stellen bij hoog volume(ivb partys :P)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom een digitaal EQ beter zou zijn ontgaat mij.
Zeker als je ziet dat men tegenwoordig het analoog probeert te emuleren in het digitaal domein.
(Kwaliteit van de EQ is een ander verhaal maar staat los van analoog of digitaal.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben sterk van mening van niet. Een goede digitale eq heeft geen faseproblemen. De rc netwerkjes (lees een netwerk per schuifje) veroorzaken faseverschuivingen in het audiospectrum.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jojo22 ik ben het 100% met je eens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
cvw, Een mening mag. :)
En EQ zonder faseverschuiving kan handig zijn.
(Zeker met multi track EQ gebruik)
Maar hoeft niet "mooi" te zijn.
Zo zijn de (oude) British EQ (met hun faseverschuivingen) nog steeds in trek.
Ben met je eens dat een goede versterker en speakers geen EQ nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gebruik nu ook geen EQ meer had
deze alleen maar nodig omdat de versterker zo oud als wat was (en het was een setje ook nog)