Waarom bromtoon in 1 speaker terwijl tuner uit staat?Als tuner wordt aangezet wordt de bromtoon verlaagd, hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Audio
2.5K

Antwoorden (4)

jouw geluidsinstallatie aarden en ook in een geard stopcontact steken. Moer echt, al lijkt tegenwoordig niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het aarden is -vrees ik- niet het enige probleem.
Mogelijk is het relais wat de luidsprekers in en uitschakelt, van binnen vervuild, of de schakelaar van de tuner heeft dat probleem.
Een rondje met de bus wd40 langs de relais en andere contacten zal mogelijk meer zoden aan de dijk zetten.
was het puur een aardingprobleem, dan zouden beide speakers deze bromtoon moeten geven.
Ook kan het probleem in de bedrading naar je versterker (de buiten bekabeling)zitten, waarbij een mantel/afscherming niet goed is.
Je zult in je zoektocht moeten volharden om het te vinden.
TIP: verwissel de luidsprekerbedrading links en rechs en kijk of het probleem mee verhuist.
Dit geldt ook voor alle andere kabels, de zwakke kabel verraad zich door het meeverhuizen van de brom.
Donder die kabel er dan uit en vervang voor een GOEDE nieuwe.
Bovenstaande aanpak lost gemiddeld meer dan 90% van de storingen op.
ZET BIJ HET VERWISSELEN VAN KABELS EN REINIGEN VAN DE RELAIS EN DE VERSTERKER UIT en VAN DE STROOM.

Toegevoegd na 20 minuten:
Als de tuner een los component vormt is mogelijk de draad tussen tunen en versterker defect, wellicht is de buitenmantel van de bekabeling losgeraakt van de stekker (meestal tulpplug) dit gebeurt vaak.
De ene ingang kan dan brominductie geven op de singnaaldraad binnenin de kabel.
De buitenkabel werkt dan als een soort antenne n die 50Hz oppikt en als je de tuner uitzet, ontkoppelt die zich wellicht electronisch, waardoor de brominductie sterker wordt.
Wanneer de tuner signaal geeft zal de brominductie door de kleinene totaalweerstand die het signaal ondervindt, verdeeld worden over tuner en versterker, vandaar dat bij geactiveerde tuner het bromsignaal ongeveer halveert.
Pas ook vooral op aardlussen, als de versterker via verschillende wegen geaard is en die aarding komt elders weer bij elkaar dan ontstaat een wikkeling die de 50 Hz brom van het lichtnet oppakt.
Daarom MOET aarding via een sterconstructie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tegenwoordig kan een tuner uit worden gezet, maar staat dan op stand-by. Trek de stekker er uit. De brom moet weg zijn. Is het een oud apparaat met een stekker met rand-aarde (3 pennen), dan op een geaard stopkontakt proberen. Meestal de keuken en koude ruimten.
Is het een tuner-versterker? Verwijder dan alle signaal-kabels die zijn aangesloten. Is de brom weg .... 1 voor 1 weer aansluiten en kijken wanneer de brom terug is. Dat apparaat is dan verdacht.
Is de brom niet weg, dan is het defect inwendig en niet zonder technische kennis te herstellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
stekker in je stopcontakt even draaien