Kun je een surround setup creeeren dmv twee geintegreerde stereo-versterkers?

Ik ben nogal een cheapskate omdat ik niet super veel te besteden heb. Ik wil wel twee sets mooie speakers aanschaffen. Met een center en een kleine subwoofer erbij. Maar surround versterkers zijn gewoon te duur voor mijn budget om er bij te nemen (als je een goeie wilt dan). Ik denk dat je iig een of ander dolby-decoder nodig hebt om de surround-bron te splitten naar 5 signalen?

Toegevoegd na 39 seconden:
En dan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio

Antwoorden (5)

Dolby decoder? Je hebt gewoon een surround 5.1 versterker of receiver nodig. En ja dan kan je met twee paar stereo speakers ook wegkomen, volgens mij is een goede 5.1 set ook gewoon 4 stereo boxen+ sub+center.

Wat je wil met een losse decoder is me niet duidelijk, dat zal dan alleen kunnen werken als je die decoder voor 3 stereo versterkers zet. Surround is meestal 6 signalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een decoder is nodig om dts of dolby digital gecodeerd geluid weer te kunnen geven. Dat is alleen bij films van belang. Bij een cd of mp3 heb je niets aan surround. Wel aan 4 boxen, maar een cd is gewoon on stereo opgenomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, en waar zit die decoder? Die ligt niet los naast je versterker, die zit ingebouwd. Mijn vraag is dus wat hij met een losse decoder wil. Je hoeft mij niet uit te leggen wat surround is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry Mr! Ik snap je punt. Helemaal mee eens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef niks, ken gebeuren. :D
Je kunt geen surround geluid krijgen met vier speakers. Bij surround wordt het signaal gesplitst en aan de achterspeakers vertraagd afgegeven. Bij films kan het geluid zo worden weergegeven dat ja achter je regen hoort en via de center speaker iemand's stem. Dit effect krijg je niet met vier speakers.

Daarnaast heb je verschillende coderingen, dolby digital surround voor 5 of 7 kanalen, of DTS dat ik persoonlijk mooier vind.

Een surround versterker is tegenwoordig helemaal niet duur. Maar ze kunnen vaak gewone muziek in stereo slecht weergeven. Als je heel erg verl van muziek houdt kan je beter investeren in goede speakers (dat kunnen et ook 4 zijn) en een goede versterker. Je hebt dan geen surround, maar wel goed geluid (heet dat niet quadrafonie?)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Bij surround wordt het signaal gesplitst en aan de achterspeakers vertraagd afgegeven."
Das 3d audio effect. Geen surround.
"Bij films kan het geluid zo worden weergegeven dat ja achter je regen hoort en via de center speaker iemand’s stem." Das wel surround. :)
Surround (echt) is dus meer(6)sporig. (En niet twee sporen bewerken en over meerdere speaker afspelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vrager geeft aan 4 gewone stereospeakers+sub+ centerspeaker te willen kopen. Ik zie niet in waarom je dan geen 5.1 hebt. 5.1 zijn overigens 6 sporen en 7.1 over het algemeen 8 sporen*. * Er is een variant waar de 8 boxen aangestuurd worden door 6.1, twee boxen krijgen dan het zelfde kanaal gevoerd.
Waarom wel mooie (dure) speakers kopen en dan bezuinigen op je versterker???? Dat heeft dus totaal geen nut. Dan komt het geluid van je goede speaker in zijn geheel niet naar voren.
Overigens kan je niet zomaar een surround setup creëren zonder surround decoder. Dus met alleen twee stereoversterkers heb nog lang geen surround.
Mijns inziens heb je nu gewoon verschillende opties afhankelijk van wat je zelf het belangrijkste vind:
- Je kan twee goede speakers en een goede versterker kopen. Dan heb je een mooie setup om op een goede manier muziek te luisteren. Spaar nog even om dit later uit te breiden met een losse decoder met bijbehorende speakers.
- Je koopt wat mindere speakers en een dolby versterker. Zo krijg je een set om goed films te kijken. Wel mindere kwaliteit om muziek op te luisteren.
- Koop een set goede speakers nu. En spaar door voor een goede surround versterker. Eentje die in stereo ook muzikaal is.

Zoals je ziet is het heel erg afhankelijk van wat je wil. Ik heb ook jarenlang met een goede versterker en speakers muziek geluisterd en een losse decoder om de set in surround te schakelen. Op dit moment heb ik een complete surround set met een goede surroundversterker. Eentje die dus ook op muzikaal vlak nog goed geluid brengt.

Een ding kan ik je aanraden. Ga geen compromissen sluiten. Een goede speaker op een slechte versterker is het geld van de speaker niet waard. Andersom geld uiteraard hetzelfde. Een slechte speaker op een goede versterker is ook het geld van de versterker niet waard. Dus hoe belangrijk is een goed surroundgeluid voor jou? Ben je meer een muziekliefhebber of een filmliefhebber?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat doet die losse decoder dan? 5.1 emuleren? Kan je uitleggen wat de setup dan precies is?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan een stereo versterker kopen. Daarnaast kan je een losse decoder kopen. Deze losse decoder bezit dus de versterkermodules voor achter-midden -subwoofer. De voorkanalen zijn tulpuitgangen die je dan weer op je gewone stereoversterker kan aansluiten.
De decoder kan in principe elke vorm aan. Van prologic tot DTS. Je sluit de dvd of mediaplayer dan wel op de decoder aan via je digitale uitgang (spdif).
In mijn eigen geval had ik een gewone prologic decoder die dus het bioscoopgeluid uit het stereosignaal haalde. Daar ging het stereosignaal vanaf de versterker eerst de decoder in. Van daar uit werd het stereosignaal gedecodeerd en achter en center via de decoderversterker aangestuurd. links rechts voor ging dan via de tulp weer terug de versterker in. In mijn geval had ik de dvd en video gewoon op de versterker aangesloten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah ok die decoder/versterker module snap ik (als je hem via SPDIF aansluit) maar: die dus het bioscoopgeluid uit het stereosignaal haalde Dat kan toch helemaal niet. 2.0 kan toch nooit 5.1 worden, dat is dan toch allemaal trucage/semi surround.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Blijkbaar wel: http://www.dslreports.com/faq/9920
Je hebt altijd de dolby decoder nodig en die zal in prijs niet veel uitmaken met een dolby versterker. Dus wat je wil kan wel, maar is niet of niet veel voordeliger. terwijl je wel een hoop rompslomp hebt. Sowieso zijn ze ook niet zoveel in de handel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je zo cheap wilt zijn, dan is je gezochte oplossing niet cheap. Voor een optimale aansturing is één kwaliteitssurroundversterker (of -receiver) een betere oplossing voor hetzelfde geld. Goedkoop en kwaliteit kan samengaan als je tweedehands ook wilt overwegen.
Voor minder dan 300 euro kun je al hele goede exemplaren kopen.
Zie ook www.hifi.nl