Zit er een (wiskundige) formule achter de "Shuffle"-functie op allerlei mediasystemen?

Ik weet dat deze vraag al een keer is gesteld, maar daar kon ik niet mijn specifieke vraag mee beantwoorden.
Mensen zeiden daar dat het wel willekeurig was, maar hoe willekeurig het was, zeiden ze niet.
Daarom mijn vraag.

Werkt het als volgt?
(beetje in Basic geschreven, sorry)

RandInt(1,x);
If RandInt(1,x) = 23;
Then Play 'file.mp3';

Of zijn er meerdere formules?
Ik stel deze vraag omdat ik me wil verdiepen in mediaspelers ;)
Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
x = trouwens het aantal nummers in bibliotheek.

Het beste antwoord

De nummers zijn niet echt willekeurig. deze nummers gebruiken Pseudorandom number generator algorithms(Algoritme). De meeste algoritmes werken op basis van seed values en statische data van de vorige gegenereerde nummers, de seeds worden berekend met de cpu kloksnelheid

Er zijn verschillende pseudo random number generators (Zie: PRNG, NL: Pseudotoe-valsgenerator). Sommige zijn linear congruence generators (Zie LCG, NL: Lineaire congruentiegenerator), Cryptographically secure pseudorandom number generator (Zie: CSPRNG, ken de nederlandse vertaling niet) en Blum Blum Shub(Zie: B.B.S)

Dit is stuff dat je leert op de universiteit(ik zit daar niet op en zal er waarschijnlijk ook nooit op komen), Maar dit hoef je in principe niet allemaal te weten want zulke functies zitten standaard in programmerings talen(random getallen genereren).

Dus ja, er zit een wiskundige formule achter de shuffle functie, maar verschillende mediaspelers gebruiken niet altijd de zelfde methode.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel :D