Wat heeft Bi-wiring voor zin?

Ik bedoel dus niet Bi-Amping.
Signaal is toch hetzelfde wat door de kabels loopt?
(Kun je toch net zo goed dikkere kabels gebruiken?)

Toegevoegd na 2 minuten:
Dit dus:
http://soundandimage.blogspot.nl/2009/11/improve-your-sound-through-bi-wiring.html

Toegevoegd na 1 uur:
Mijn vraag is nog niet zo zeer of je het verschil hoort. (Subjectief) Maar of het technisch zin heeft.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio
3.4K

Het beste antwoord

in de links wat leesvoer.

(Ik ben geen audiofiel maar hou wel van een goeie weergave van het geluid).

Hoor je verschil?
Als je goeie oren hebt, dan wel. Je hoort wel degelijk een verschil in geluidsweergave (als je het verschil tussen b.v. twee cd spelers niet hoort dan hoor je dit ook niet). Of het altijd een groot verschil is, Nee dat niet. Het kan een heel klein verschil zijn, dit ligt maar net aan de opstelling.

heeft het zin?
Probeer het eens en luister zelf en oordeel dan.

Op veel forums zie je hier discussies over. De een zweert erbij en de ander noemt het een verkoop praatje om maar meer kabel te kunnen verkopen, en dan het liefst zo'n duur mogelijke (weer een andere vraag ;) ).
Ik ben wel van mening als jij een verschil hoort dan werkt het en dan moet je er het geld aan uit geven.

zelf heb ik het ook gehad (nu bi-amping). Ik hoorde dat er meer openheid kwam. Je kon beter het verschil horen in de verschillende lagen van de muziek. Nadat ik nieuwe speakers had gekocht was dit weg (althans verschil hoorde ik niet meer).

Toegevoegd na 31 minuten:
De gedachte achter bi-wiring berust op een gevoelsmatige, maar foute interpretatie van de elektrotechniek, n.l. dat hoge en lage frequenties over dezelfde kabel "elkaar in de weg" zouden zitten en dat je ze dus via verschillende kabels moet laten lopen.
Bi-Wiring bevordert slechts het gebruik van luidspreker kabel. Er kan een gering effect zijn, maar alleen als je een slecht wisselfilter hebt en te hoog-ohmige kabels (te lang/te dun).

De kabel kan het filter beinvloeden dat zou het technische voordeel ervan zijn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb aan mijn vraag wat toegevoegd. :)
Ben met je eens dat als (al zou je het denken) het beter klinkt, doen!
B-Amping kan ik het (technische) zin van inzien.
Maar van Bi-wiring?
paulus811
11 jaar geleden
Er schijnt zelfs tri-wiring te zijn voor drieweg systemen. Koop liever een twee keer zo dure kabel, dan twee kabels voor de helft van de prijs. Daar geloof ik wel in. Biwiring is marketing waarover ik een mooie opmerking tegenkwam; als je het voor elkaar krijgt een sigaar van € 100 te verkopen, lukt het je ook om een bijpassende lucifer van een tientje erbij te slijten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuke kabeltjes... :p
http://www.musicalreality.nl/site/raam.php?id=21
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zinnetje:
"De gedachte achter bi-wiring berust op een gevoelsmatige, maar foute interpretatie van de elektrotechniek"
Deed het em. :)

Andere antwoorden (1)

In de link die je bijsluit staat het antwoord al. Verbetering van het geluid doordat je het geluid scheidt in versterking van alleen het basgedeelte van je speaker en het midden/hoog deel. Of het echt goed hoorbaar is, zal van je eigen oren afhangen, maar ook van de speakers en de versterker die je gebruikt. Dus of het zin heeft, is persoonlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja maar:
"Verbetering van het geluid doordat je het geluid scheidt in versterking van alleen het basgedeelte van je speaker en het midden/hoog deel."
Gebeurt niet op deze manier.
Bron (versterker) is het zelfde. (En speaker versterkt niks.)