Hoe zelf een luidspreker maken?

Ik wil graag zelf een luidspreker maken. Ook om dat ik een nieuwe nodig heb maar ook gewoon om er van te leren. Ik heb nog 2 speakers liggen maar ze zijn allebij maar 3 wat. Hoe werkt dit? Ik wil ze eigenlijk op een computer en ipod aan kunnen sluiten. Handleiding, info pagina enz.. alles kan vanpas komen!

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio

Het beste antwoord

2 Kastjes maken, daarin de speakers bevestigen. 4-dradig snoer aanschaffen (koptelefoonsnoer, liefst met 3.5 mm Jack-plug) en de draadjes op de contactpunten van de speakers solderen. Let wel, bij een koptelefoonsnoer heb je 2 afzonderlijke snoertjes in het snoer. De ene heeft een rode draad en een neutrale draad en de ander heeft een zwarte draad en een neutral draad. De rode draad soldeer je op het rechtercontactpunt van de rechter speaker en de neutrale op de linker. Dit doe je hetzelfde bij de zwarte draad maar dan aan de linker speaker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uit een PC en een iPod komt niet veel meer dan 3 watt. Als je ze wil aansluiten op een versterker van 200 Watt, ja, dan knallen ze uit elkaar, maar dat vroeg je niet!
paulus811
11 jaar geleden
Met de oortelefoonversterker in een Ipod krijg je never geluid uit een normale speaker. Je zult er een eindversterker tussen moeten zetten, wil je iets horen.
paulus811
11 jaar geleden
En koptelefoonsnoer is 3 aderig, niet 4. En eigenlijk maar 2 + een metalen mantel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Paulus811: waarvan 2 neutraal zijn (dus 3), maar dat bevestigt een beetje moeilijk als je 2 losse speakers hebt; ik zou toch maar eens een koptelefoonsnoertje openmaken. Overigens is 3 watt natuurlijk geen normale speaker, en het versterkertje van de iPod of PC trekt dat wel. @Lenny: Je kunt er een filter tussenzetten, maar dan wordt het wel een beetje prijzig voor een speakersetje van 2 x 3 Watt. Overigens is een nieuw setje kopen, waarschijnlijk veel goedkoper!
paulus811
11 jaar geleden
Ja, dat ben je zelf. Je kunt 100 Watt op een 10 watt speaker zetten, zolang je maar zorgt dat het geluid niet vervormt. Gebeurt dat wel, dan kun je ook met een 10 watt versterker een 100 watt speaker vernielen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja hoor, in monitors met luidsprekers varieert het wattage van 2,5 - 5 watt. Als je echt goed geluid wil hebben bij bijv een film dan moet je die 3 watt dingen niet gebruiken. Voordat je nu kastjes gaat maken, probeer even los met een oud koptelefoonsnoertje en een speakertje of er geluid uitkomt (gewoon de draadjes in het gaatje van de contactpunten van de luidsprekers "vastknopen").
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hangt er helemaal van af waar je die luidspreker aanhangt. Als je een goede geluidskaart hebt met interne versterker of je koppelt het aan je hifi-set, is de wattage bijv. 200 watt, etc. Het wattage is niet gekoppeld aan wat er wordt gespeeld: film/tv/klassieke muziek/etc, maar aan de hardware waarmee het gekoppeld is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, natuurlijk niet. In die Home Cinema zit een geluidsversterker!
paulus811
11 jaar geleden
Freekfluweel, ik heb al menig koptelefoonsnoer opengemaakt en altijd zit er een witte en rode draad in, met daaromheen een metalen mantel. Daar weer omheen isolatie. En inderdaad is dat niet een handig snoer voor 2 losse speakers, maar jij was degene die het adviseerde. Ik zou gewone luidsprekerkabel nemen en de massa van beide aan het lange pieletje van de plug solderen waarmee je de kabel vastklemt. Maar ik blijf roepen dat je nooit een speaker kunt aansturen direkt vanuit de oortelefoonuitgang van een Ipod. Daar moet een eindversterkertje tussen. En je adviseert er een filtertje tussen te zetten, maar wat wil je filteren dan? Een scheidingsfilter is er om de verschillende frequenties naar de juiste speaker in een meerwegsysteem te leiden. Maar dat is hier toch niet aan de orde? En voor de goede orde; ik val niet je antwoord aan maar vrees dat het experiment van Lenny op een teleurstelling uitloopt als hij iets wil gaan doen op basis van wat er nu allemaal staat. @Lenny, je moet het zeker proberen, ook al knallen de speakers kapot, dan nog zul je er niet failliet aan gaan. Het is erg leuk om zelf iets in elkaar te zetten en begrijpen hoe de techniek in elkaar steekt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leesvoer:
http://www.zelfbouwaudio.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=34&Itemid=2