Is er een manier om een subwoofer aan te sluiten met een HDMI ingang?

Hallo allemaal.

Ik heb een paar dagen geleden een nieuwe laptop gekocht voor als ik ga studeren, en het is (naar mijn mening) echt een topding. Er zit alleen 1 nadeel aan: Het geluid is blikkerig en slecht. Dit is natuurlijk goed op te lossen door een paar boxen te kopen, maar ik zit dus met een probleem: Hoe kan ik die het best aansluiten?

De ingangen die ik kan gebruiken zijn:
1 HDMI ingang.
4 USB aansluitingen.
1 microfoon.
1 headset aansluiting.
1 aansluiting met 15 van die gaatjes (naam vergeten).

Ik heb al wel wat boxjes van een oude subwoofer, maar die kan ik hier niet op gebruiken, want die heeft 3 draadjes die in de computer zelf moeten, en dat kan dus niet met mijn laptop. (Of er moet een splitter zijn die van mijn HDMI/headsetaansluiting naar die 3 draadjes gaat (uit mijn hoofd rood, wit, geel).)

Ik weet dat ik natuurlijk een boxje aan kan sluiten op de headsetingang, maar daar komt dan niet zo'n goed geluid uit, en dat is toch iets wat ik graag heb :).

Is er dus een manier om een subwoofer op de HDMI ingang aan te sluiten? (Of een bepaald product wat daaraan ook voldoet, ikzelf kon niks vinden.)

Heel erg bedankt alvast.

Daan

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio
2.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je een z523?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is iig handiger om merken/namen/nummers op te geven eventueel foto's van de achterkant.

Antwoorden (3)

Een subwoofer met hdmi ingang bestaat voorzover ik weet niet. Als het een actieve sub is, dus met eigen ingebouwde versterker, kun je deze op de headset uitgang aansluiten met een 3.5mm jack plugje. De speakers sluit je dan aan op de sub.

Zit er geen versterker in de sub, dan kun je deze niet direkt aan de laptop aansluiten omdat het vermogen van een headsetversterkertje bij lange na niet toereikend is om een sub aan te sturen. In dat geval zul je er een versterker tussen moeten zetten.

Goedkoopste oplossing is wellicht om een Logitech Z523 set te kopen voor 70 euro en die op de laptop aan te sluiten. Het geluid is erg goed en de speakers horen bij de sub, zodat het geen allegaartje wordt.
paulus811
11 jaar geleden
Er zijn heel veel mogelijkheden. De gemakkelijkste is om je subwoofer aan te souiten via je mic ingang. Ik neem aan dat je rood wit geel stekkertjes hebt van je woofer en die wil je dus in je laptop. Geel is hier voor beeld dus die kan je weglaten. Rood en wit is stereo. Dus je moet een kabeltje hebben die een pinnetje wat ook een headset heeft en een aan de andere kant waar de rode en witte tulpstekkertjes in kunnen. Deze zijn overal te vinden en heten tulp stekker ingang ( vrouwtjes) naar minijack. Een andere optie is een nieuwe hdmi surround system te kopen. Dan kan je met 1 stekker in je hdmi een super geluid krijgen. Maar dat kan weer even 200-300 euro kosten. ( logitech oa) heb je Elfs 5.1 voor films en games;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een subwoofer aansluiten op een mic-ingang zal nooit enige zin hebben. Er zitten geen rood/wit/geel stekkers op een sub-woofer, video op een subwoofer is natuurlijk kul. Je gaat in deze dus mee met de foutieve herinnering van de vrager. Van PC/laptop naar een sub heb je veelal mini-jack naar mini-jack kabeltjes nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er kunnen wel rood/wit en gele ingang zitten op een sub-woofer maar geel zal dan niet video zijn iig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De sub als microfoon gebruiken. :)
In jouw geval is een dergelijke oplossing waarschijnlijk het makkelijkst:

http://nl.hardware.info/nieuws/17722/mini-51-usb-geluidskaart-van-hercules

Je hebt dan de 3 benodigde uitgangen (fronr/rear/sub+middenspeaker). Je kan deze 3 uitgangen dan op je subwoofer aansluiten (die je foutief rood/wit/geel in je hoofd hebt).

Er zijn veel meer van dit soort USB naar 5.1 oplossingen te koop.