Hoe bouw je een goeie audio installatie in je auto?

Ik heb net mijn eerste autootje gekocht en wil graag betere audio inbouwen. Hoe gaat dit in zijn werk ? Heb ik een subwoofer nodig en dan nog een versterker ? Ik heb er totaal geen verstand van.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio
2.2K

Antwoorden (1)

Allereerst is een "goede" installatie altijd subjectief. Wat de een goed vind is voor de ander bagger. Alles valt of staat verder met jouw budget. Hoeveel heb je voor over?
Allereerst moet je een radio uitzoeken. Wil je goed geluid moet je beetje merk zoeken zoals Pioneer of Kenwood of Clarion. Er zijn nog zat andere merken die een goede naam hebben op auto audio gebied. Dus laat je daarin informeren. Bekijk wat die radio aan boord moet hebben. Wil je mp3 afspeelen vanaf stick? Wil je Bluetooth. Wil je misschien nog cd's afspelen? Na de radio moet je speakers uitzoeken. Sowieso 4 stuks. Twee voor de deuren voor en twee voor de deuren achter of de hoedenplank. Bekijk ook goed welke maten je kwijt kunt daar. Daarnaast zou je nog voor een los setje tweeters voor voor kunnen gaan. Zodat je stereo spreiding achter het stuur ook goed overkomt. Voor extra bas kun kiezen voor een losse subwooferkast met of zonder ingebouwde versterker. Je kan ook losse subwoofers kopen en die op een plank monteren tegen de achterbank aan of zelf een kast of tube bouwen. Van hier uit kun je natuurlijk zoveel mogelijk uitbreiden. Je kan er voor kiezen om alle speakers door versterkers aan te drijven. The sky is the limit. Als je overigens een dikke versterker gaat plaatsen is het ook handig om een capacitor te plaatsen. Die vangt de peikstromen op die een versterker vraagt bij zware belasting. Dat voorkomt dat de lampen van de auto discolichten worden.
Qua geld kun je het zo gek maken als je wilt. Voor een beetje merkspul ben je in deze configuratie makkelijk vanaf 1000 euro kwijt. Neem je met wat minder genoegen kun je voor een 400 euro ook zo'n systeem inbouwen, maar dan van een minder merk natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zat te denken aan dit, is gewoon goedkoop. http://www.beslist.nl/elektronica/d0000253709/z5KVo5yZo6RenpySlaSe/Magnat_Pro_Charger_120.html Ik vroeg me af hoe ik kan zien of hier een versterker in zit?
Of moet ik die los kopen. Groetjes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er staat bij dat het een actieve subwoofer is. Dus MET versterker. En dus aansturen via een lijn uitgang van je radio.