Waarom heb je subwoofers van bijv 8 ohm en een subwoofer van 3 ohm. Wat is het verschil hier van heb je beter geluid met een subwoofer van 3 ohm

Wat is het verschil van deze 2 subwoofers.
Bvd

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
2K

Antwoorden (1)

De impedantie van de subwoofer is niet bepalend voor de kwaliteit en de sterkte van het geluid.
De kwaliteit en de maximale geluidssterkte van het geluid worden bepaald door de inhoud en vorm van de kast en de mechanische eigenschappen van de speaker en de sterkte van de magneet van de speaker.
De elektrische weerstand bepaalt alleen hoeveel stroom de woofer van de versterker zal trekken.
Zo kán een 3 Ohm woofer meer geluid geven dan een 8 Ohm type, maar als de 3 Ohm woofer een lager rendement heeft dan hoeft het niet meer geluid op te leveren.

Toegevoegd na 6 minuten:
Het waarom van de impedantie is te verklaren uit de spanning waarop een versterker werkt: als je een gewone ouderwetse autoradio op 12 V gebruikt dan is de maximale wisselspanning die de versterker kan leveren beperkt tot de 12 V voedingsspanning. Door speakers met een lage impedantie te gebruiken kan er toch veel stroom lopen zodat er toch redelijk wat vermogen (=spanning x stroom) ontwikkeld worden.
Bij huiskamerversterkers en auto boosters is een veel hogere spanning van de versterker beschikbaar zodat een hogere impedantie toch veel vermogen kan opleveren.
Bij een hogere speaker-impedantie hoeven de aansluitdraden ook iets minder dik te zijn.