Kan je op een speaker-ingang van een versterker meerdere luidsprekers aansluiten

Bijvoorbeeld op een 500 watt versterker dat je dan 4 sets van 125 watt aansluit, zodat je ze dan niet kan opblazen, dus dat je totaal 500 watt hebt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
1.6K

Antwoorden (2)

De luidsprekers hebben een bepaalde weerstand; meestal 4 of 8 ohm. Door ze parallel of in serie te zetten verander je de weerstand. Dan functioneren ze niet optimaal en blaas je je versterker op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessant: een 4 Ohm's versterker.
vdijken:+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
TegenXinnig; het gaat om de impedantie van de aan te sluiten speakers. Die is meestal 8 Ohm en vroeger zeker ook 4 Ohm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@vdijken: dat snapte ik ook wel. Ik reageerde op de reactie van jorrissie . Geef je geen flauwekulplus!
Je dat kan,
maar niet zomaar.

Je kan bij 4 speakers er 2 x (2 in serie) parallel aansluiten, dan veranderd de weerstand niet.
Wat er dan precies met de kwaliteit van het geluid en het vermogen van de speakers gebeurt, weet ik zo snel niet, maar ik gok dat het tegenvalt.

Op een 500watt versterken kan je gerust speakers van 125 watt aansluiten. Je hoort het voordat het mis gaat, dus je zal je speakers niet snel opblazen. Sowieso niet, daar moet het vermogenverschil veel groter voor zijn.

Er zijn over opblazen van speakers meer vragen gesteld op goeievraag. Met een paar hele goeie (en soms ook ingewikkelde) antwoorden.

Toegevoegd na 4 minuten:
in de bron een van die vragen met antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Correct antwoord, Jackd!
Ik hoop dat de vraagsteller begrijpt wat je bedoelt.
De belasting zal bij 4 speakers van 8 Ohm gewoon 8 Ohm zijn.
Waar de vraagsteller vooral goed op moet letten is de polariteit van alle speakers en dat de speakers dan juist in fase staan.
Bij tegenfase krijg je namelijk uitdoving en dat klinkt (vooral in de bassen) niet goed. Zie het stukje over "series/parallel connection" in http://www.bcae1.com/spkrmlti.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
leuke link.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je!
Wat ook wel gedaan wordt is de lichtblauwe draadjes in de betreffende tekening te verbinden.
Ik zou niet goed kunnen zeggen wat dit op het geluid doet, maar deze zijn in principe potentiaalvrij, dus waarom niet...