Kan ik mijn woofer die in een normale speaker licht ook vervangen door een auto woofer?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien wil hij iets meer bas.

Antwoorden (3)

Nee autospeakers hebben meestal een andere impendatie dan huiskamerspeakers. Voor auto's is 4ohm gebruikelijk, in huis 8ohm.

Daarbij is een woofer ontworpen voor weergave in de kofferbak van een auto, of de kist waar de woofer in zit. Omdat de huiskamer speaker vrijwel nooit hetzelfde aantal liters en bouwwijze heeft, is het gedoemd te mislukken cq het klinkt totaal niet.
paulus811
12 jaar geleden
Ik ben het met bovenstaande niet helemaal eens. Okee. Autospeakers hebben een andere impedantie. Maar toch moet dat geen struikelblok zijn. Ik heb in het verleden vaker autospeakers op gewone versterkers aangesloten en gewone speakers omgebouwd tot autospeakers. In alle gevallen ging dat altijd goed.
Voor wat betreft het feit dat autospeakers op de ruimte van de auto zijn gebouwd kan je niet zomaar zeggen. Dat wil niet automatisch zeggen dat ze dan in een grotere ruimte niet klinken. Vooral woofers geven in een auto soms zo'n geluidsdruk dat ze makkelijk een grote ruimte kunnen vullen met het geluid. Vergeet ook niet dat de speaker in een auto en het geluidsbeeld in het algemeen het geluid van de auto (rolgeluiden, motorgeluiden, windruis) moet overstemmen. Vooral in de lage tonen kom je in de auto vaak tekort door dit "omgevingslawaai" dus zijn zeker woofers vaak overbemeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En zijn veel "maren" bij een een vervanging van een niet-originele woofer.

- De fysieke maten moeten goed overeenkomen want anders heb je terugkoppeling langs de niet goed afdichtende rand van de speaker, resulterend in vermogensverlies in de bassen en kleuring van het geluid.

- Het rendement van de autowoofer kan anders zijn dan die van de originele woofer, mede omdat de woofer voor de auto normaal 4 Ohm is en de woofer uit de speakerbox normaal 8 Ohm. Als dit rendement erg anders is dat de overige drivers, de hoge tonen speaker(s) en evt. midden toner(s), is kleuring het gevolg en zal het geluid waarschijnlijk veel te bassig zijn.

- Het frequentiebereik van de vervangende woofer kan minder ver doorlopen, zodat je mogelijk een deel mist die niet door de hoge tonen speaker(s) en evt. midden toner(s) opgepakt wordt.

- De impedantiekromme kan totaal anders zijn zodat een juiste aanpassing van het scheidingsfilter (dit is correctienetwerk bestaande uit een condensator en een weerstand die met elkaar in serie weer parallel over de woofer geschakeld is) wellicht noodzakelijk is.

Als de laaste 3 punten niet in orde zijn heeft dit kleuring van het geluid tot gevolg en klinken de speakers niet.