Hoe sluit je een subwoofer aan op een stereo versterker?

Ik heb een setje pioneer speakers met een extra subwoofer speaker. Het gaat over hifi en geen auto speakers. De speakers zijn passief en hebben gewoon een rode en zwarte uitgang. Mijn versterker (Rotel) kan twee sets speakers aansluiten. Dus mijn idee was om de gewone stereo speakers normaal aan te sluiten op de ene setuitgang. Maar hoe doe ik dat dan met de derde subwoofer speaker? Die is dus mono. Sluit ik die aan op één van de overige speaker aansluitingen van de versterker? Maar dan moet ik kiezen uit links of rechts uitgang. Of kan ik zowel links en rechts met een draad verbinden met de subwoofer? Zodat alle bas van beide kanalen naar de subwoofer gaat.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
15.3K

Antwoorden (3)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens dit schema zou de subwoofer twee + en één - pool hebben. De mijne heeft alleen + en -. Bovendien leid ik af uit het bij genoemde verhaal dat het hier gaat om actieve speakers. Ik weet niet of dat verschil uitmaakt?
Je kan de subwoofer op je versterker aansluiten, inderdaad op een extra uitgang voor je speakers. Echter, het moet wel een subwoofer zijn die reguliere muziek input aan kan (High level input). Kijk even in je handleiding bij de subwoofer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hangt af van het type subwoofer dat je hebt.
De kleinere Pioneer subwoofers hebben enkel een Line-level aansluiting: dwz dat je de subwoofer met een enkele kabel met RCA-connector (zie bijlage) kan aansluiten op de een pre-subwoofer uitgang van je versterker. De vraag is of je Rotel zo'n uitgang heeft?
Zo'n pre-subwoofer uitgang op een versterker geeft enkel de lage frequenties van het versterkte geluid door. Logisch, aangezien dat ook de enige frequenties zijn die je via de subwoofer wil laten klinken.

De groter Pioneer subwoofers hebben naast een Line-level aansluiting ook een dubbele speakersetaansluiting. Je sluit dan aan op de versterker zoals aangegeven op het schema in bijlage 2.
Hierbij gebeurt de uitfiltering van de hoge/lage frequenties door een in de subwoofer ingebouwde frequentiefilter.

In combinatie met een Rotel hoop ik dat je over een subwoofer met dubbele speakersetaansluiting (en dus ingebouwde lowpassfilter) beschikt....