waarom kraakt mijn basluidspreker?

ik heb op mijn receiver twee verschillende luidsprekers aangesloten allebei acht ohm. ze werken goed maar soms komt er uit de basluidspreker een krakend geluid hoe komt dit en wat kan ik er tegen doen?

Toegevoegd na 53 minuten:
als ik hem te lang laat kraken ( dus zonder de muziek te stopen) stopt de luidspreker volledig. vaak helpt het in en uitschakelen van mij receiver wel om hem dan weer aan te krijgen

Weet jij het antwoord?

/2500

Kunnen twee dingen zijn: 1. Er zit nogal wat stof in/op je speaker. Een keertje goed schoonmaken. 2. Je basspeaker is kapot. Waarschijnlijk is de “vlies” gescheurd.

Zou kunnen dat je versterker vervormt. Deze wordt dan warm en dan slaat de beveiliging in. Na afkoelen doet íe het weer... Probeer je bass wat terug te draaien. Als het gekraak vermindert zou dat het kunnen zijn. Ander iets wat je kan proberen is (voorzichtig) tegen de conus van je basspeaker te drukken. Deze moet vrij en soepel bewegen. loopt deze 'aan', is je speaker stuk.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100