waarom kraakt mijn basluidspreker?

ik heb op mijn receiver twee verschillende luidsprekers aangesloten allebei acht ohm. ze werken goed maar soms komt er uit de basluidspreker een krakend geluid hoe komt dit en wat kan ik er tegen doen?

Toegevoegd na 53 minuten:
als ik hem te lang laat kraken ( dus zonder de muziek te stopen) stopt de luidspreker volledig. vaak helpt het in en uitschakelen van mij receiver wel om hem dan weer aan te krijgen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
3.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt overwegen een zwaardere versterker op de speakers aan te sluiten, het klinkt als een vrij lichte versterker..
Draai je dan vrij hard?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet echt, op nog niet eens een kwart van maximaal. de versterker is een Philips fr931, het kraken ius nu veel minder dan eerst

Antwoorden (2)

Kunnen twee dingen zijn:
1. Er zit nogal wat stof in/op je speaker. Een keertje goed schoonmaken.
2. Je basspeaker is kapot. Waarschijnlijk is de “vlies” gescheurd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3. De versterker staat te clippen en gaat daardoor af en toe in thermische beveiliging? ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed punt.
Zou kunnen dat je versterker vervormt.
Deze wordt dan warm en dan slaat de beveiliging in.
Na afkoelen doet íe het weer...
Probeer je bass wat terug te draaien. Als het gekraak vermindert zou dat het kunnen zijn.

Ander iets wat je kan proberen is (voorzichtig) tegen de conus van je basspeaker te drukken.
Deze moet vrij en soepel bewegen.
loopt deze 'aan', is je speaker stuk.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze werken meestal goed en soms niet. Als de spreekspoelen aanlopen hoor de constant een vervormd geluid. Ik ga voor het eerste deel. +1
ronaldP
12 jaar geleden
Niet per-se.. gekraak kan hoorbaar worden bij grote(re) uitslag van de conussen. Bij hogere tonen, kleinere amplitude zal je minder gekraak horen. Ik denk echter dat het inderdaad je versterker is omdat hij er op een gegeven moment helemaal mee stopt....