4-weg speaker aansluiten zonder mid toon woofer er in, kan dat?

Is het erg als ik uit mijn 4-weg magnat sonobull 7000 xl de mid toon speaker haal. En dan de speakers op de versterker aansluit en gebruiken. Kan dit geen kwaad?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio

Antwoorden (2)

Nee, dat is geen probleem. In die frequenties is er geen belasting op je versterker. Transistor versterkers hebben daar geen enkele moeite mee.

Als je je scheidingsfilters niet aanpast, zal het niet erg goed klinken. Evt. zou je de kantelfrequentie van de woofer wat hoger kunnen leggen, zodat die het middengebied ook voor zijn rekening neemt. Ideaal zal dat niet zijn, want als de woofer deze frequenties goed zou weergeven zou de fabrikant de middentoner gewoon weggelaten.

Het beste is dus vervangende drivers te vinden, zoals genoemd in http://www.goeievraag.nl/vraag/vervang-mid-range-speaker-magnat.273241
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan maar het is niet om aan te horen.