Hoe kan ik mp3's afspelen in de auto?

Een vriend van me heeft een slim apparaatje waarmee hij mp3's kan afspelen via de audio-installatie van zijn auto. Het zendt de muziek uit via een FM-frequentie en de antenne van de radio pikt het op. Zoiets.

Hoe heet zo'n apparaatje? Waar moet ik op letten bij aankoop? Is dat ding zelf ook een mp3-speler of moet ik mijn iPod erop aansluiten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Audio
9.7K

Het beste antwoord

Dat is een FM-transmitter.

Een FM-transmitter is een apparaatje, aangeduid met de Engelse term FM-zender, dat inkomende signalen uitzendt op de FM-band. De te gebruiken frequentie kan de gebruiker zelf bepalen en eenvoudig instellen.

FM-transmitters zijn voornamelijk bedoeld om muziek van MP3-spelers, zoals de iPod, te beluisteren via een FM-ontvanger, zoals een autoradio. De FM-transmitter dient te worden aangesloten op de koptelefoon-aansluiting van de MP3-speler of een ander apparaat met een dergelijke aansluiting. Hierbij kan worden gedacht aan een game-console, draagbare dvd-speler of laptop. Er zijn echter ook FM-transmitters die gebruik kunnen of moeten maken van een andere audio-uitgang, zoals de dock-aansluiting van een iPod.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel Biertje. Nu weet ik waar ik naar moet zoeken in de winkel.

Andere antwoorden (5)

jah een fm-transmitter dus, zoals al eerder gezegd. Ik wou er wel nog even aan toevoegen dat bij ons het geluid niet bepaald van de beste kwaliteit was bij zo'n ding, er kwam nog al eens wat storing doorheen. Ik zou je eerder aanraden om een autoradio met een aux- of usb-poort te kopen, en je mp3speler gewoon aan het kabeltje te hangen, over het algemeen klinkt dat beter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies zoals ik het ook heb ik de auto.
Goede toevoeging +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jah, mijn vriendje vond de fm-transmitter een leuk speledingetje, en dat was het ook, onze eigen radiozender, hoei! maar uiteindelijk werkt t toch minder goed dan een simpel kabeltje, en ligt die transmitter ergens in een kast..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zou een goeie oplossing zijn, maar ik heb zo'n radio/cd-speler/boordcomputer in één dinges. Dus dat gaat niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hm idd, chelaasch speculaasch..
Heb vorig jaar een autoradio gekocht voor 40 euro, met usb poort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die MisterWrite;

Ik had in mijn vorige auto een iPod via zo'n FM-transmitter aan de fabrieksautoradio gekoppeld en had in de randstad veel last van sterkere zenders die het signaal wegdrukten. In mijn huidge auto is de iPod met een Dension IceLink vast aangesloten op de ingang die oorspronkelijk bedoeld was voor een cd-wisselaar. Zo'n ding is wel wat prijziger, maar het werkt prima en is voor veel types radio te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn ook mogelijkheden om de Ipod via een verloopkastje aan te sluiten op de antenne ingang van je radio. Een alternatief is de ingang van de cd wisselaar op je radio te gebruiken, ook daar zijn verloopkastjes voor.

Voor alles geldt natuurlijk dat je de aansluitingen wel moet hebben en erbij moet kunnen, maar een antenne aansluiting heb je zeker.

De FM transmitters zijn idd waardeloos en vooral in de Randstad waar de radio frequenties heel dicht bij elkaar liggen. Succes!

Zie link.
paulus811
14 jaar geleden
Ik heb een auto-radio gekocht via Internet voor 155,= euro.
Het heeft een AUX (op frontje), USB aansluiting (op frontje). Het speelt CD's af, MP3's op CD, AAC's, etc..
Het heeft Bluetooth, waarbij je handsfree kan bellen en via Bluetooth je muziek kan afspelen, via je telefoon.
Ook kan je je via USB je iPod aansluiten en via je toetsen op de radio kiezen en navigeren of dit via de meegeleverde afstandsbediening doen. Ook zijn er aansluitingen voor een externe versterker of subwoofer. Gecombineerd met een BASS-PRO II van JBL 100Watt (150,=) heb je voor weinig een sublieme geluidsinstallatie. Alles bedienbaar op de radio. De bass op de JBL, kan je zelf met regelaar instellen.
Het verwijderbare frontje heeft een microfoon voor handsfree bellen of je kan een externe mic aansluiten (optie)
Het betreft de MEX-BT3700 van Sony. Surf op internet over.
Prachtig ding! Beste radio ooit..