Hoe hard is een 160 watt versterker?

Met hoeveel decibel is dat ongeveer te vergelijken als je er 70 à 90 watt speakers op zet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
3.6K

Antwoorden (7)

Je kant het vergelijken met een midde rangs harman kardon. Die zitten meestal op de 100w ik weet niet of je daar wat aan hebt, geluid is namelijk altijd een eigen ervaring
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt maar aan het volume (aantal kubiekemeters) van de ruimte waarin je het speelt.Of je dat nu in de Arerna in Amsterdam doet of in je huiskamer.

Toegevoegd na 44 seconden:
Arerna=Arena
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar is weinig zinnigs over te zeggen, dat hangt van te veel factoren af.
Het rendement van de speakers, het soort geluid, de mate van vervorming die je acceptabel vindt.
Mag je net zolang doorgaan tot de speakers kapot gaan, etc. etc.
Ook is de eenheid waarin je de luidheid wilt meten niet bekend, wil je dB(A) meten of dB(C)?
Op welke afstand wil je het meten?
Hoe is de akoestiek van de ruimte, of speel je in de open lucht?
Kortom: als je alles op 10 open draait zal het best oorverdovend hard zijn, maar een exacte waarde is er niet aan te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De ruimte is denk ik inderdaad de belangrijkste factor die bepaalt hoe hard iets gevoelsmatig klinkt. Zet je de versterker voluit in de badkamer dan is het oorverdovend hard, met alle weerkaatsingen. En dan wil je daar zo snel mogelijk weg. Maar zet je die zelfde versterker voluit op het strand in de wind dan is het misschien net hard genoeg om te kunnen horen welk nummer je speelt. Op een paar meter afstand tenminste. Met je oor in de speaker zal het nog steeds erg hard zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel over te zeggen.

Als je 70..90W speakers op een 160W versterker zet en je draait de kraan helemaal open, zijn de speakers op een paar seconden om zeep.

Het rendement van de speakers is belangrijk. Laag rendement is minder geluid.

De ruimte waarin de muziek speelt is ook van heel groot belang. In de living ga je zeker over de 130dB, de pijngrens. In het Sportpaleis kom je waarschijnlijk niet over het geroezemoes van de volle zaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het maakt niet veel uit. Hij zou 3 dB meer moeten geven dan een 80 watt versterker op dezelde box. De speakers die je noemt kunnen dat vermogen echter niet aan. Het aantal dB wordt bepaakd door het rendement van een speaker. Hoeveel energie er gebruikt wordt voor het produceren van geluidsdruk en hoeveel energie er verloren gaat. Gewone speakers geven 90 dB op 1 meter bij 1 Watt. Als de speakers het geluid spreiden dan neemt de geluidsdruk 6dB af bij een verdubbeling van de luisterafstand. Is de luisterafstand 4 meter dan heb je 12 watt nodig voor luide muziek (90 dB). In de praktijk nog wat minder vanwege reflecties van de muren die het geluid versterken. Zodra je knalhard wilt kom je al snel in de problemen. 93 dB 24 watt, 96 dB 48 watt 100 dB kapotte woofer in je boxen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vraag is niet te beantwoorden.

Het hangt af van het rendement van de aangesloten speakers.
Deze kunnen b.v. per stuk 86 dBA op een meter geven bij 1 Watt, maar ook 96.... een wereld van verschil. De impedantie maakt ook uit. Als je speakers 8 Ohm zijn en je hebt er 4 (!) van dus, 2 per kant, dan belast je je versterker met 4 Ohm en haal je veel meer rendement uit je versterker en kun je veel meer geluidsdruk verwachten.

In principe is je versterker 'op papier' te zwaar om je speakers aan te sturen, maar dat resulteert vaak in een broodje aap verhaal. Deze combinatie gaat verder prima.

Over deze materie is al een vraag gesteld overigens, waar ik dat principe uitleg.