Hoe heten de zwarte en rode kabels die uit boxen komen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
4.9K

Antwoorden (5)

Rode en zwarte speaker kabel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Audiokabels
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is op zijn minst verwarrend, zo zou je een tulp-tulp of jack-jack kabel ook kunnen noemen.
Speakersnoer, luidsprekerkabel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zijn de zgn. speaker kabels. Deze komen niet uit de boxen, maar gaan er naartoe. Ze brengen nl. het geluidssignaal van de versterker naar de boxen.
jc54
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er geen pijltjes op staan kun je het ook prima omgekeerd beredeneren.. ;)
escape
12 jaar geleden
Ja, dat is maar net de vraag. Mijn speakerkabels gaan nergens naar toe, die liggen stil. En aangezien er wisselstromen lopen, gaan de elektronen ook al heen weer tussen versterker en boxen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar het vermogen gaat wel degelijk van de versterker naar de boxen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Logisch gezien dan, fysiek is het gewoon een stroomkring, ach, woordspelletjes. We weten natuurlijk wel waar we het over hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Buizen: vanwege de gloeispanning, anders doet het ding niks. Transistor en klasse A: vanwege de verhoogde ruststroom die er door de eindtorren stroomt, dan klinkt hij een stuk beter. Transistor, overige: waarom staat-ie eigenlijk zo SNOEIHARD!? (wat zeg je?)
jc54
12 jaar geleden
Zonder versterker komt er niets uit je boxen, zonder boxen kan je wel signaal uit je versterker laten stromen (kortsluiting).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee joh, het stroomt dan toch niet uit de versterker? Waarheen dan? De weerstand in de kabels is doorgaans te laag om vermogen te dissiperen.
Dat is de speakerkabel. De rode is de (+) en de zwarte de (-). Zorg dat ze voor alle speakers kleur op kleur aangesloten zijn op de versterkeruitgangen. Dat zijn meestal gekleurde klemmetjes waar je de draadjes op een of andere manier in kunt steken nadat de mantel er een stukje vanaf gestript is. Soms, bij oude versterkers vooral, kom je ook wel eens schroefaansluitingen tegen. En dan zijn er nog legio andere aansluitingen die ik even achterwege laat, maar als je een specifieke vraag hebt, mijn PB bus is open.

Als je ze hebt omgewisseld in het geluid in tegenfase en klinkt het als je je hoofd tussen de speakers hebt net alsof je water in je oren hebt, en de bas is volledig weg.
Dan 1 van de 2 ompolen, dus de (+) en (-) omdraaien en het geluid is weer zoals het moet zijn.