Hoe kan ik een grote condensator (1.5 Farad) opladen op een veilige wijze?

Want als ik en op mijn manier oplaad. Dan sluit ik hem direct aan en dan springen gelijk wat grote vonken de lucht in tijdens het aansluiten. Er moet toch wel een veiligere manier zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
2.3K

Het beste antwoord

In tegenstelling tot een accu kan een condensator heel snel opladen. Bij een grote condensator kan dan een grote stroom gaan lopen.
Je kunt de stroom beperken door op te laden via een weerstand. De stroom die loopt is afhankelijk van de spanning (het voltage; hoog = meer stroom) en de weertand (ohm; hoog = minder stroom).
Hiervoor geldt de formule Stroom (Ampere, I) = Spanning (Volt, V) gedeeld door Weerstand (Ohm, R). In formule I = V/R.
Je kunt dat ook anders schrijven: R=V/I, als je de benodigde weerstand wilt bereken.

Voorbeeld: Je wilt de stroom beperken tot 0,1 Ampere en je laadt met 12 Volt dan zou je een weestand moeten gebruiken van R = 12 / 0,1 = 120 Ohm.

Weerstanden kun je kopen in een elektronica speciaalzaak, ze zijn niet duur.

Zie eventueel:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrische_weerstand_(component)
of
http://www.breem.nl/fldbasis/pgbasis-01.htm

Opm1: Condensatoren kun je alleen opladen met gelijstroom, niet met wisselstroom!
Opm2: Als je snel achter elkaar wilt laden en ontladen heb je een weerstand nodig met een wat groter vermogen. In dit voorbeeld voldoet bv een weerstand van 5 Watt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een lamp is een weerstand die licht geeft, dus dat kan.
Met een 60W koplamp, zal er 5 Ampère lopen.