Hoe kan je je boxen opblazen ??

Hoe zit dat nou? Want ik hoor et vaak: "ja nee ik heb een k*# geluid want ik heb men boxen opgeblazen"... maar hoe in hemelsnaam blaas je je boxen op en wat is er dan presies kapot of gebeurt ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
21.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goeie vraag,
weer wat geleerd van de twee lange antwoorden. maar zo kan het ook:
http://www.youtube.com/watch?v=136XlUjqFwQ&feature=related

Het beste antwoord

Het is goed dat je dit vraagt, want er zijn wel eens wat misverstanden, zo blijkt ook weer door te lezen bij de andere antwoorden. Het is bijvoorbeeld een fabeltje dat je met een zware versterker lichte boxen opblaast. INTEGENDEEL! Met een te lichte versterker loop je juist een veel groter risico dat je zware boxen opblaast.
Raar? Ik leg het je uit.

Een versterker heeft een begrenst vermogen. Tot de grens van dat vermogen is de versterker in staat om een sinusoïde golfvorm naar de luidsprekers te sturen, ook wel het RMS of continue vermogen. Moet de versterker dan toch nog meer presteren, dan gaat de (eind)versterker clippen. Het plafond van het vermogen is dan bereikt en de golfvorm wordt afgetopt, waardoor er DC (gelijkstroom) op je speakers komt te staan. Op dat punt beweegt de speaker even niet meer, de elektrische energie kan niet in geluid worden omgezet en aangezien speakers geen straalkachels zijn, smelt de spreekspoel.

Het kan natuurlijk ook voorkomen dat je met een hele zware versterker meer dan het uiterste vraagt van een veels te lichte box, maar dan heb je het bijvoorbeeld over een 900W RMS (per kant) versterker op een 20W speaker. Ga je met het vermogen tot op het plafond van de versterker dan kan de mechanische uitslag van de speaker, meestal de basspeaker, het niet meer bijbenen, waardoor de spreekspoel helemaal uit de magneet komt of tegen het achterste van de magneet aandreunt (klikgeluiden), waardoor de boel natuurlijk stukgaat.

Maar een 900W versterken op een 100-150W speaker klinkt doorgaans erg goed bij 'normale geluidsniveaus', vergelijk het maar maar met een auto met een wat overpowered motor en een 800cc motortje uit een Matiz, die beide de auto op 120 km/u moeten brengen. Beide zullen dat redden, maar geven een vergelijkbaar verschil in kwaliteitservaring.
Dat komt in technische termen o.a. door de dempingsfactor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Super, Dankuu voor uw antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Superantwoord !

Andere antwoorden (3)

Dt kan door Een bass muziek open te doen, waardoor het spoel (draad van koper zo warm wordt dat die kapotgaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door een versterker te gebruiken die meer vermogen geeft dan je boxen kunnen verwerken. Bijvoorbeeld versterker van 100W op boxen van 10W aan te sluiten. Wat kapot is hangt van de soort boxen die je hebt het kan de papier zijn die in conventioneel boxen de trillingen veroorzakt die wij ervaren als geluids golfen. Veel boxen van goed kwaliteit hebben wel een zekering als bescherming.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, je blaast juist met een te lichte versterker een zwaardere speaker op.
Leest bij mijn antwoord waarom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eeh... lees (typo) het is natuurlijk geen gebiedende wijs ;)
Je stelt twee vragen, wat gebeurt er als je een box opblaast en hoe komt het.

Wat er gebeurt is dat je de box kapot maakt en hij daardoor geen geluid meer geeft of een vreemd krakend geluid. Er kunnen dan een paar dingen kapot zijn, de spoel van je speaker kan zijn doorgebrand, de box geeft dan in principe geen geluid meer. De spoel kan zijn losgekomen van zijn houder, een vervormd geluid maar hoeft niet constant, kan ook kraken. De conus of het membraam is gescheurd, een constand krakent geluid.

Hoe het komt, dat kan ook op verschillende manieren.
Door een overbelasting van je speaker, een versterker met een groter vermogen dan de speaker. Je kunt dit vergelijken met een ferrari motor in een opel kadet. Het chassis van de opel kadet is niet berekend op de krachten die de motor levert en zal kapot gaan. Dit uiteraard alleen als je het vermogen gaat gebruiken. Een zware versterker die je maar een beetje open zet zal een wat te lichte speaker niet kapot maken.

Een andere oorzaak, en heel vaak voorkomend, is dat je de speaker overstuurt. In het geval van bv een 100 Watt versterker en 200 Watt speakers zal indien je je volumeknop volledig opendraait de versterker zoveel vervorming produceren dat die vervorming je speakers opblaast. (vervorming is desastreus voor je speakers, vooral voor je tweeters). In het geval van bv 200 Watt versterker en 100 Watt speakers geeft je versterker zoveel vermogen af (bij luid volume) dat het teveel voor je luidsprekers is.

De reden is als volgt: luidsprekers kunnen beslist geen vervorming verdragen (komt sneller voor bij een lichtere versterker). Vooral cd spelers hebben zo'n hoge output en dynamiek, dat bijvoorbeeld een baspuls snel vervormt (clipping). Het vermogen van die vervorming wordt doorgestuurd naar je tweeters die dat nooit kunnen verwerken (en kapot zijn je tweeters.) Als je de muziek dus hard hebt staan moet je vooral luisteren of de boel niet vervormt.

Denk niet dat je met een 50 Watt versterker nooit een 250 Watt luidspreker kan opblazen maar luister liever naar het geluid: als dat onder normale omstandigheden bij normale muziek beroerd gaat klinken (vervormd) dan wordt het echt tijd om snel "gas" terug te nemen omdat dan de kans groot is dat de luidspreker vanwege overbelasting snel de pijp aan Maarten geeft.

In het filmpje, na 1 minuut zwaar oversturen, rook uit de speaker (spoel verbrand)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal juist, ik zou het niet beter kunnen verwoorden. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry dat het een beetje lang verhaal is geworden maar om het goed uit te leggen moest ik wel ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aardig verhaal, echter bij 'vervorming' mist nog wat, nl. het niet door de spreekspoel kunnen verwerken van DC. DC is natuurlijk ook vervorming, maar vervorming is niet automatisch DC. Clippen is hoofdoorzaak no.1 bij opblazen van speakers. Een zware versterker is daarom vaak veel beter dan een te lichte, daar de clipgrens veel hoger ligt.
Je moet dan natuurlijk wel weten wat je doet er hoever je kunt gaan met het geluidsniveau.
Een 200W op 100W boxen is geen probleem. Een kW-ter erop aansluiten wordt pas een ander verhaal, ook al zal dit geen probleem opleveren miste je dus binnen de perken blijft. De geluidskwaliteit heeft er erg veel baat bij om het versterkervermogen iets ruimer te nemen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is dus precies wat ik zeg. Uiteraard is daar veel meer over te vertellen maar ik had al de maximaal 2500 tekens verbruikt ;) Ik heb het begrijpelijk proberen te houden. Oversturen is inderdaad de grootste boosdoener. De top van het geluidssignaal blijft "hoog" doordat de versterker het afkapt (clippen) dit kan je op dat moment inderdaad zien als een gelijkspanning waarmee je je spoel snel om zeep helpt. Een goede versterker heeft hier overigens een beveiliging voor.