Hoe werkt een microfoon??

Ik moet het weten voor Natuurkunde maar hoe het daar is uitgelegd snap ik niet! Heeft iemand een makkelijke uitleg??
Alvast bedankt!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
5.4K

Antwoorden (4)

Hij vangt de geluidsgolven op en zet die om in een elektrische stroom, waarna die versterkt wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hallo,
De meeste microfoons hebben een membraan dat meetrilt met de geluidsgolven die zich door de lucht voortplanten. De beweging van het membraan wordt vervolgens in een elektrische spanning omgezet.

succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je weet hoe een luidspreker werkt, weet je ook de werking van een microfoon.

Een luidspreker werkt met een spoeltje die een magnetisch veld opwekt door de stroom die er doorheen gaat. dit magnetische veld laat een klein magnetje bewegen (door de afstotende polen). Dit magneetje zit aan een vel (conus) die de lucht laat trillen.

lees je dit verhaal nu van achter naar voren, dan weet je de werking van een microfoon.

dus: bewegende lucht -> bewegend vel -> bewegend magneetje -> bewegende spoel die spanning opwekt (die je dan kan versterken met een versterker...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een dynamische microfoon werkt op basis van de wet van Lenz. Vrij vertaald betekent dit dat wanneer een spoel zich in een magnetisch veld bevindt en deze zich verplaatst dan onstaat er een potentiaal verschil tussen de uiteinde van de spoel. Bij een microfoon is het "verplaatsen" de trillingen van de geluidsgolven welke een membraan die aan de spoel vastzit genereert. De geluidsgolven worden dan spanningsverschillen en dat is het signaal dat versterkt moet worden en vervolgens hoorbaar wordt door de luidspreker.