Wat kan er gebeuren wanneer ik toevallig de + bedrading verwissel met de - bedrading van mijn speakers?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio
7.6K

Het beste antwoord

Je speakers zenden dan een ander signaal uit, wat normaal aan info bij de - binnen komt gaat dan bij de + naar binnen, en anders om.

Het is een soort anti-geluid.

Als je een speaker met correcte aansluiten tegenover een speaker met de - en + omgedraaid, zet en je sluit ze op dezelfde bron aan, zul je merken dat het geluid een stuk zachter is omdat de golven elkaar afbreken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt! en als je goed kijkt, zul je zien dat ze kabels niet helemaal gelijk zijn. Als het goed is, heeft 1 een ribbeltje of een rood lijntje, om ze uit elkaar te houden. Als je ze verkeerd aansluit, is de geluidskwaliteit echt veel minder goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank , Iemand vertelde me dat de bedrading omgekeerd moest zijn ....dat het veel schade zou aanrichten aan mijn apparatuur.
Ze waren nochtans al jaren verkeerd aangesloten.
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verschil is voor de meeste mensen niet hoorbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, Roqui, als je dat vindt zou ik eens een bezoekje aan een goede audicien brengen.

Andere antwoorden (6)

Niets, dan doen je speakers het niet.........
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wedden dat ze werken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het geluid klinkt alleen niet best
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste mensen zullen het verschil niet eens horen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Top Roqui... ik hoor het inderdaad niet. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan mankeren jullie allebei wat aan je oren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach je leert er mee leven ...
Niets... De speakers werken evenwel zonder schade aan de speakers. Het gast erom dat de + en - pool de magneet en spoel in de speaker laten bewegen. De stroomrichting maakt niet uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je bij beide speakers de bedrading omkeert is er niets aan de hand. Als bij de een de bedrading omgekeerd zit t.o.v. de andere kunnen er gaten in het geluid vallen doordat de speakers in tegengestelde richting bewegen.
Als er geen indicatie op de speakersnoeren zit kun je de fronten van de boxen afhalen en als je dan een batterijtje aansluit zal je de speakers naar voor of naar achter zien bewegen. Als de speaker naar voor beweegt markeer je de kabel bij de + van de batterij met een plakbandje o.i.d., doe het zelfde bij de andere box en je kan je niet meer vergissen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als van één van de speakers de + en - verwisseld worden staan ze niet meer in fase. De conussen van beide speakers moeten gelijktijdig voor- en achterwaarts bewegen. Dan versterken ze elkaar. Bij tegenfase beweegt de ene conus voor- en de andere achterwaarts. Dan werken ze elkaar tegen en heffen elkaar (gedeeltelijk) op. Dat is hoorbaar door een sterk verslechterde basweergave en een sterk verminderd stereo-effect. Kwaad voor de installatie kan het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan inderdaad geen kwaad, en sommige mensen zullen het verschil niet eens horen. De kabels geven stroomimpulsen aan een magneet achteraan je speaker, wat hem doet bewegen. Als ze correct zijn aangesloten, zal dat vooral een voorwaartse beweging zijn... als je ze verkeerd aansluit gaat de magneet trekken ipv te duwen. Dit resulteert in een slechtere klank. Ook enorm afhankelijk van je materiaal en het volume waarop je speelt. Als je met een zware versterker feestjes gaat geven en je speakers tot het uiterste drijft kan het wel eens misgaan... Het is inderdaad een leuk trucje om een AA batterijtje te gebruiken en dmv een label of tape je + en - te markeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat vervelend toch, als ze je minnetjes geven en geen woordje uitleg erbij.... ik zou er van kunnen leren !
Ik neem aan dat je plus en min op de aansluitklemmen bij de speaker bedoeld? Er kan dan niets misgaan. Net als dat je de netstekker van een apparaat op twee manieren in kunt steken. Het is echter wel zo dat de speaker 'voorkeur' heeft voor de juiste aansluiting. Juist aangesloten (plus versterker = plus speaker) geeft ook de beste geluidweergave. Het gaat pas mis als je de kabeluiteinden aan de speakerkant kortsluit. Hiermee blaas je de versterker op.