Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mobiele speaker bouwen, wat voor versterker, accu enz?

Ik heb een oude speaker uit een tv, werkt nog prima.
Nu wil ik die graag gebruiken om mee te nemen voor onderweg en naar strand.
Als ik de bedrading aansluit op een gewone 3mm jack en die in me mobiel steek krijg ik goed geluid, alleen heel zacht, dus ik heb een versterker nodig, wat voor versterker? Hij moet aardig wat herrie uit de speaker kunnen halen en niet te veel stroom gebruiken. (9v batterij oid?) Wat heb ik allemaal nodig?

De speaker heeft een weerstand van iets minder dan 8 Ohm.

Toegevoegd na 5 uur:
Edit:Gaat het lukken met http://www1.conrad.nl/fas6/fh.php?fh_host=http://www1.conrad.nl&fh_session=/scripts/wgate/zcop_nl3/~flN0YXRlPTExMzkxOTI0MzY=?&fh_pic_url=//media.conrad.com&layout=b2c&finder=&fh_params=fh_search%3Dversterkermodule%26fh_secondid%3Dnl2191512%26fh_lister_pos%3D15%26fh_location%3D%252f%252fb2cconrad_nl_b2c%252fnl_NL%252f%2524s%253dversterkermodule%26fh_eds%3D%25c3%259f%26fh_refview%3Dsearch en een 9v blokje?

Toegevoegd na 5 uur:
Linkje boven werkt niet, maar het moet een 191512 - 8A van conrad zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Gewoon naar de elektronicawinkel en een KEMO kit of versterkermodule van een watt of 5.Die werken meestal met een spanning tussen de 9 en 12 volt.En deze kan je voeden vanuit een oplaadbare batterij of gesealde accu.Met een beetje huisvlijt bouw je het mooi in een kastje versterker luidspreker tezamen met een volumeregelaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je zo iets wil maken, zou ik basis uitgaan van het te gebruiken versterkertje. Een luidspreker met een "impedantie" van 8 Ohm is vrij fors om te voeden en met een 9 volt batterij en flink volume, ben je binnen een halfuur uitgespeeld, daar zal je een behoorlijke voeding moeten aanhangen (en de kosten van het geheel zullen die van een nieuwe luidspreker ver overtreffen.
Zoals hiervoor vermeld zou ik een versterkerkid kopen en daar een geschikte luidspreker bij kopen. suc6
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is handig om het vermogen van de speaker te weten. Dan koop je een autoversterker met net wat minder vermogen zodat je de speaker nooit op kan blazen (die zijn goedkoper en hebben geen 220volt nodig) Vervolgens sluit je het aan op een (auto) accu en je bent klaar
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"sluit je het aan op een (auto) accu" , heb je (als je zandvoort haalt) wel een fikse hernia te pakken, maar dan heb je ook watt of watt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat valt reuze mee. een vriend van me heeft een versterker, 2 speakers en een autoaccu in een bierkratje gebouwd, en dat is eerlijk gezegd nog goed te tillen. je zou er ook wieltjes onder kunnen maken.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding