Hoe kan ik in een audio systeem eenvoudig de correcte fase controleren?

Ik bedoel niet de truc met een spanningzoeker,maar de versterker en cd speler of die in fase staan.

Toegevoegd na 10 uur:
Met een spanningszoeker kan ik nagaan op welk gat vh stopcontact de stroom staat, maar hoe ga ik nou na hoe de fase is van de stekkers van de cdspeler en de versterker? Dus hoe kom ik erachter hoe de polen van de stekker in het stopcontact moeten. Voordat je geluid hebt, heb je al een stuk of wat stekkers in het stopcontact gedaan: tafeldoos, cdspeler en versterker. Teveel variabelen om gewoon te proberen. Ik hoop dat mijn vraag zo helderder is...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio
4.5K
paulus811
13 jaar geleden
Hoe zou een cd speler en versterker uit fase kunnen staan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de cdspeler randaarde heeft, kan het zijn dat de stekker in het stopcontact niet op de juiste pool ('hot' is de juiste) zit.

Antwoorden (2)

Het kan uit fase staan doordat een kabeltje is omgedraaid! Dat kan dus alleen wanneer je de plus en min omgedraaid hebt! Je kunt dit heel duidelijk horen door met je hoofd heen en weer te gaan. Je hoort het geluid dan heel raar en irritant vervormen en het lijkt om je heen te gaan!
Ook een mannier om te testen is, door het signaal in de laatste fase op mono te schakelen! Dus bij je eind versterker schakelen naar mono (als je die functie hebt). Als het geluid dan grotendeels wegvalt, staat het uit fase!
Maar kortste klap is gewoon goed luisteren! Je hoort het direct!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb mijn vraag aangepast: het gaat over de manier waarop de stekker in het stopcontact moet.
Ik neem aan dat je bedoelt of het geluid links en rechts in fase is. Dat kun je heel goed horen als je de speakers tegenover elkaar zet. ca 25cm van elkaar. Als de fases verdraait zijn, is de bas een stuk minder duidelijk. Als je dan bij 1 speaker de draden omdraait EN de bas klinkt veel duidelijker, is het geluid in fase.

Toegevoegd na 41 minuten:
Ik lees de aanpassing net: Wat betreft de stekker: Waarom wil je weten welk pootje aan de fase zit? Dit maakt helemaal niets uit. Het is wisselspanning. Een wasmachine draait ook niet de andere kant op als de stekker omgedraait wordt. De voeding gaat meestal naar een gelijkrichter in het apparaat welke er voor zorgt dat de plus en de min in het apparaat altijd goed zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb mijn vraag aangepast: het gaat over de manier waarop de stekker in het stopcontact moet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat dat ook hoorbaar is. Ik moet morgen bij een klant dure HiFi aansluiten en dat moet nogal precies, vandaar. Dank voor je antwoord tot nu toe.