Maken alle schelpdieren parels?

Ik weet namelijk nog wel dat mossels parels maken en oesters. Maar kunnen ze het allemaal? En waarom zegt men vooral dat oesters dat maken

een jaar geleden
in: Zeedieren
1.9K

Antwoorden (1)

Nee, slechts een beperkt aantal schelpdierensoorten kan parels maken. De meeste parels worden gemaakt door oesterachtigen, zoals Akoya oesters, zuidzeeoesters en Pinctada margaritifera. Andere schelpdieren zoals zwanenhalsmossels kunnen ook parels vormen, maar deze zijn minder waardevol dan parels van oesterachtigen.

Oesters maken parels als reactie op een vreemd voorwerp dat binnendringt in hun schelp, zoals een korrel zand of een stukje schelp. Om dit vreemde voorwerp te beschermen, begint de oester een stof genaamd nacre te produceren. Nacre is een soort slijmachtige stof die zich ophoopt rond het vreemde voorwerp, waardoor er een kern van het vreemde voorwerp wordt omgeven door laagjes van nacre. Dit proces wordt voortgezet totdat de kern volledig is omgeven door nacre, waardoor een parel ontstaat. In commerciële parelteelt wordt er vaak een stukje moeder-of-pearl nacre geplaatst in oester om parel te laten groeien.
een jaar geleden
Mikaapje
een jaar geleden
Maar zijn mossel-parels zeldzamer?
SimonV
een jaar geleden
Ja. De kans dat een parel wordt gevormd in een oester is groter dan de kans dat een parel wordt gevormd in een mossel, omdat oesters in staat zijn om meer nacre te produceren dan mossels. Echter, de kans dat een oester een parel maakt is nog steeds zeer klein (slechts in 1 op de 10.000 oesters zit een parel).