Heeft een zwarte dolfijn (baird's whale) écht 13 magen?

In een Engelse Youtube video van een gecertificeerd kanaal kwam voorbij dat een Baird's whale (in het Nederlands vertaald als het goed is zwarte dolfijn) tot wel 13(!!!) magen kan hebben. Ik ben dit na gaan zoeken via Google en kwam maar enkele hits tegen. Ik heb geen enkel Nederlands artikel kunnen vinden en ook vond ik geen artikelen die het tegendeel bewezen.

Dit stukje fascineerde mij, maar ik heb ergens ook twijfels, omdat dieren met meer dan 4 magen niet voor lijken te komen.

een jaar geleden
in: Zeedieren
2.1K
TurfGraver
een jaar geleden
Wat is een "gecertificeerd kanaal"? :)
wilkers
een jaar geleden
Zie bijgevoegde link
TurfGraver
een jaar geleden
Ja. Die gaat naar dat filmpje op YT.
Maar wat is een "gecertificeerd kanaal"?
tinus1969
een jaar geleden
Een gecertificeerd kanaal betekent meestal dat de eigenaar ook daadwerkelijk is wie hij zegt dat hij is - belangrijk voor bv erkende nieuwsmedia en bekende artiesten. Het is verder geen kwaliteitskeurmerk.
TurfGraver
een jaar geleden
Precies tinus1969, ook daarop kan men onzin verkondigen. ;)

Antwoorden (2)

Zowel de Nederlandse, Engelse, als Duitse wikipedia zeggen niets over (13) magen, wat me voldoende reden lijkt om te zeggen dat het dier geen 13 magen heeft.
een jaar geleden
wilkers
een jaar geleden
Mogelijk heb ik het verkeerd vertaald. Ik krijg nu de Beaked whale (spitsnuitdolfijn). Iets meer resultaten, maar nog steeds niet in het Nederlands.
tinus1969
een jaar geleden
De Baird’s whale is een soort uit de familie van de beaked whales. Zie ook wikipedia.
Ja, maar wel in uitzonderlijke gevallen.
De walvis heeft twee grote maagkamers, de hoofdmaag en een pylorusmaag.
De baird’s whale heeft een reeks verbindingskamers tussen de magen. Onderzoek heeft uitgewezen dat het aantal verbindingskamers tussen de 3 en 11 kan liggen. Dat wil zeggen dat het aantal magen, met de twee hoofdmagen meegerekend, 13 kan zijn.
Hoewel dit misschien overdreven lijkt, zijn zoveel magen een zeer efficiënte manier om de inktvis te verteren waar deze walvissen zich mee voeden. Diepzee-inktvis is taai , dus er zijn veel magen voor nodig om ze af te breken.
een jaar geleden
LeonardN
een jaar geleden
Ik vond deze, welke overigens niet specifiek "stomach" stelt, maar "connecting chambers"
https://www.researchgate.net/figure/Diagram-of-Trues-beaked-whale-stomach-after-Mead-2007-showing-the-positions-of_fig1_271906774