Hoe oud kan een koi worden?

En waarom kunnen ze zo oud worden? Ligt dat aan hun dieet?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Zeedieren
6.8K

Antwoorden (1)

Gemiddeld wordt een koi 50 jaar oud.
Het record staat op 226 jaar. Op basis van de ringen in de schubben kon bewezen worden dat dit record klopte.
Hoe beter de natuurlijke omgeving, hoe langer de vis leeft. In de ‘Japanse thuishaven’ kunnen ze gemakkelijk meer dan 70 jaar oud worden. Daar gedijen ze goed in het mineraalrijke bronwater en de natuurlijk gevoede moddervijvers.
In de Nederlandse gesloten systemen worden ze vaak niet ouder dan 30-35 jaar.