Dwerggeit/varken eten rattengif, is dit dodelijk in kleine hoeveelheden?

Wij hebben een afgesloten dierenwei met dwerggeiten, varken, eendjes en 3 kippen.
Helaas is hier sinds een week of 4 ongewenst een bruine rat bijgekomen. Deze heeft een hol gemaakt pal naast onze broedende eend. Het gevolg: elke dag heeft de eend wondjes en bloed op zijn kop door de rat die bijt.
Nu hebben wij buiten de ren langs de rand gif in een lokdoos gelegd en heeft de rat vannacht vermoedelijk een gedeelte van 1 blokje de wei in gesleept... wij zagen ons varken er vanavond ineens mee snuffelen/eten.
We hebben het gif nu weggehaald maar is dit al gevaarlijk voor een varken van ca. 70kg?
Wij hebben deze blokjes gebruikt:
Inhoud: 300 g (15 blokjes a 20 g)
Samenstelling: 0,012 g brodifacoum

een jaar geleden
in: Dieren
2.9K
Rieneke1
een jaar geleden
Waarom gebruik je geen val waarin je de rat levend kan vangen? Die kan je dan een eind verderop weer uitzetten. Je moet gewoon nooit gif gebruiken. Ratten worden gegeten door andere dieren, zoals bijvoorbeeld uilen. Niet zo'n slimme actie, maar daar was je al achter.

Antwoorden (1)

De LD50 van brodifacoum voor ratten bedraagt 0,270 mg/kg (bron)
Dit wil zeggen, dat 50% van de ratten sterft, als de rat per kilogram lichaamsgewicht 0,27 mg brodifacoum in het lichaam heeft opgenomen.

Ik weet niet wat een bruine rat weegt, maar als we er voor het gemak van uitgaan dat dit 1kg is, dan sterft de helft van de ratten als die 0,27 mg gif hebben opgenomen.

Als we er van uit gaan dat de LD50 voor ratten en varkens ongeveer gelijk is, dan sterf de helft van de varkens als die 70x0,27=18,9 gram van het gif hebben opgenomen.

In 1 blokje zit 0,12 gram gif. Om die 18,9 gram te bereiken zijn dus 18,9/0,012 blokjes nodig. Dat zijn ongeveer 160 blokjes.

Als uw varken een heel blokje heeft gegeten is het zeer, zeer, onwaarschijnlijk dat het hieraan dood gaat.
een jaar geleden