Twee voelsprieten en een langwerpig lichaam; zo ziet het kleinste insect ter wereld eruit. De Scydosella Musawasenis kever heeft een lengte van 0,325 millimeter en is bijna niet te zien.
2 jaar geleden
Ketchup
2 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord!
Griffin
2 jaar geleden
Is kleinste dier = kleinste insect? Hoe zit het dan met het pantoffeldiertje?
Het antwoord op deze vraag is niet zo eenvoudig als het op het eerste gezicht lijkt. In termen van massa is het kleinste dier op aarde waarschijnlijk de hommelvleermuis, die minder dan 2 gram weegt. Maar in termen van lichaamsgrootte is het organisme met het kleinste lichaam eerder een eencellig organisme zoals een mycoplasma - deze piepkleine cellen meten slechts een fractie van een micrometer in doorsnee! Uiteindelijk hangt het er dus van af hoe je "klein" definieer.