Wat voor beestjes zitten er op deze boom?

Een aantal bomen die een paar meter van elkaar afstaan hebben allemaal een grote hoeveelheid beestjes, toevallig iemand een idee wat het is?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Dieren
4.1K

Antwoorden (1)

Dat zijn lindenspitskoppen, Oxycarenus lavaterae. Een bepaalde soort bodemwants. Komt pas sinds 2008 in Nederland voor, want het is van oorsprong een westmediterraan insect. Door versleping van plantmateriaal en het feit dat ons klimaat langzamerhand warmer wordt is het beestje vermoedelijk ook in onze contreien gevestigd.
De bomen waarop jij ze hebt ontdekt zijn waarschijnlijk winterlinden.
- - -
Instinctief zou je vermoeden dat zo’n grote groep wantsen schadelijk is voor de boom, maar dat is nog nooit ergens vastgesteld. De wantsen leven van sappen en zijn daarom onschadelijk.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dankjewel voor je reactie, leuk om te horen. We konden niks hierover vinden op het internet.