Hoe krijg ik ongedierte uit het plafond?

Tussen het verlaagde plafond van het aangebouwde gedeelte in de woonkamer loopt er wat rond. Ik vermoed een muis of een rat. Heb ook gedacht aan een marter, maar het beestje lijkt kleiner.

- Hoor het beestje soms 's avonds, maar lang niet elke avond. Als hij er is hoor ik hem meestal vanaf 23.00. Meestal is het de avond dat ik hem hoor koud of nat.
- Lijkt om één beestje te gaan. Hoor er niet meer dan één lopen.
- Het beestje houdt zich vrij rustig. Hij scharrelt wat rond, maar maakt niet veel herrie. Ook hoor ik geen knaaggeluiden.
- Het beestje zit alleen in het aangebouwde gedeelte van de woonkamer. Binnen het verlaagde plafond zit een afscheiding naar de rest van de woonkamer. Daar komt hij niet doorheen.
- ik hoor het beestje nu al enkele weken af en toe. Steeds op dezelfde plek. Hij heeft geen opening naar de woonkamer en keuken, dus geen toegang tot voedsel.

Klinkt dus niet heel ernstig, maar ik wil het beestje wel weg hebben. Hoe kom ik er vanaf? Hoe verjaag ik zo'n beest uit het plafond?

Groeten, Frank

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Dieren
9.2K
TurfGraver
5 jaar geleden
Het zal toch ergens toegang tot deze ruimte hebben (gemaakt).
Vergis je niet in waar ze door tussen en langs kunnen. Wellicht is het ook een nest aan het bouwen dus ik zou wel actie ondernemen. De vermoedelijk pad van beestje proberen te ontdekken en daar (voorzichtig) gif plaatsen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Er moet wel een opening zijn van buiten naar binnen. Dat kan een minuscuul gaatje/spleetje zijn. Zo is het beestje waarschijnlijk binnen gekomen en zo neemt het beestje ook voedsel mee.
Kijk uit met deze doorgang op te sporen en te dichten. Let ook op met gif. Als het beestje namelijk dood gaat in jouw woning, dan kan het enorm gaan stinken.
Je kunt altijd zelf proberen om te ontdekken wat het is of een professioneel bedrijf inschakelen.
Z512099
5 jaar geleden
En waarom moet het weer dood?... probeer het op een humane manier te vangen zie: https://www.duurzaamthuis.nl/muizen-bestrijden-of-knabbelend-diertje-in-huis-laten
TurfGraver
5 jaar geleden
@PJJMulder, met de juiste gif mummificeren ze, en stinken dus niet.
@Z512099, er is een reden dat het 'ongedierte' heet
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als je iets dichtmaakt met kit of purschuim en het beestje zit op dat moment binnen, kan het niet meer weg en dan kan het gaan stinken. Je weet namelijk niet wat het is en hoeveel het er zijn. Dat bedoelde ik met stinken, niet het gif.
Wat betreft het humane. Iedereen moet het doen zoals hij of zij het wil en waar hij of zij zich goed bij voelt. Op 1 lijn kom je nooit te zitten, moet je helaas van elkaar respecteren. Mijn zusje heeft een keer een dikke rat op zolder gehad. Ze was blij toen ze van het beest af was op een niet humane manier. Een buur in de wijk had een marter die duiven meenam (ruikt heerlijk).
Meneer weet geeneens wat het is. Één knabbelend diertje is iets anders dan een dikke rat of marter. Je hoort niet altijd wat het is en hoeveel het er zijn.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor de reacties. Ik heb het even afgewacht de afgelopen weken en rustig geluisterd. Het lijkt er maar één te zijn. Het beestje zit nog steeds het in plafond. Ik vermoed een muis, want hij loopt stijf langs de wand/randen van waar hij kan lopen. Erg rustig beestje, je hoort hem een paar keer op een avond scharrelen, maar ook niet meer dan dat. Geknaag heb ik nog nooit gehoord. Zit nog steeds in dubio war ik moet doen. Kan ultrasoon geluid proberen, maar ervaringen daarmee zijn heel wisselend. Kan ook Muskil pasta plaatsen, maar dat krijg ik nooit goed op de plek waar ik hem het meest hoor. Moeilijk dus.

Antwoorden (1)

Omdat je nergens in huis vraatsporen ziet en nergens keuteltjes (neem ik aan) zal het beestje waarschijnlijk geen kant opkunnen....je hoort hem/haar namelijk altijd op hetzelfde plekje. De leefruimte zal dus erg beperkt zijn en aan voedsel wordt zo weinig tot niets gevonden. Een muis kan zonder water overleven zolang het voedsel dit bevat...zonder eten verdroogt hij/zij.
Heb je nergens een kiertje of klein gaatje ontdekt, dan zit het beestje hoogstwaarschijnlijk gevangen en zal na de dood gewoon uitdrogen. Het hoeft niet zo te zijn dat het enorm gaat stinken, vooral in zo'n kleine ruimte niet, waar geen voedsel aanwezig is.
Ik vond zelf bij verbouwing van mijn bijkeuken in een hoekje achter de tussenmuur van de keuken, achter de isolatie het skeletje van een klein muisje, met nog een geheel intact leerachtig velletje...draaide je het op zijn rug dan zag je duidelijk dat het lijfje weg was door verdroging. Zelfs onze kat heeft nooit wat gemerkt, ook was er nooit een vlieg te zien geweest. Hierdoor heeft hij /zij ook nooit gestonken.

Tja, je weet niet hoeveel ruimte het beestje tot zijn beschikking heeft en of er ergens een ontsnappingsgaatje is. Wat goed schijnt te helpen om muizen te verjagen als je zelf geen kat hebt of er makkelijk bij kunt is de z.g. 'electro cat'. Een soort aparaatje dat je in het stopcontact steekt en dat een voor mensen onhoorbaar hoog frequent geluid geeft.
Het schijnt goed te werken omdat muizen enz. er slecht tegen kunnen en zullen proberen ervan weg te komen. het is bij boerenbondwinkels te koop of online via bijv.
https://www.tuinierdier.nl/webshop/windhager/windhager-tegen-muizen-hoogfrequent/detail/1194/anti-muizenstekker-windhager-50-m2.html

Bedenk echter wel dat het geen goed idee is als je zelf een huisdier hebt....die kan er nl. ook last van hebben.

https://www.tuinierdier.nl/webshop/windhager/windhager-tegen-muizen-hoogfrequent/detail/1194/anti-muizenstekker-windhager-50-m2.