Welke boktor is dit? Moet ik mij zorgen maken of niet?

Van de week vonden mijn kinderen een tor in huis. Hij was heel mooi rood gekleurd. Ik dacht dat het geen kwaad kon. Vandaag vond ik er weer eentje. Toen ben ik maar eens informatie gaan zoeken. Al gauw kwam ik op bestrijdings websites etc. Maar ze hebben allemaal tegenstrijdige verhalen. Heb ik te maken met een boktor die problemen kan veroorzaken? Of niet?

Ik heb haardhout in huis liggen dus daar komen ze waarschijnlijk vandaan.
Ik doe er een aantal foto’s bij die we hebben gemaakt van de boktor.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Dieren
1.8K

Antwoorden (1)

Volgens mij is het een Vuurboktor, Pyrrhidium sanguineum. Voor zover bekend zit deze soort in ons land uitsluitend in eik. Z'n aanwezigheid in huis heeft waarschijnlijk met openhaardhout te maken. Het is niet nodig om je zorgen te maken, want in bewerkt hout kan deze boktor niet leven, en alleen de huisboktor kan schade veroorzaken aan onbehandeld vertimmerd hout.