Hoe blijf je zitten op een shetlander? Zonder zadel

Ik rijd op een shetlander zonder zadel omdat bij het zadel een staartriem hoort en die hebben we niet meer maar steeds als ik in draf zit dan glijd ik er al bijna af in de hoeken en vooral als ik van draf naar galop ga of andersom. Als ik gallopeer dan ga ik soms zo ver naar voren dat ik bijna op de nek zit. Tips?

Weet jij het antwoord?

/2500

Je kunt coördinatieoefeningen uit voeren, eerst in stap, daarna in een rustige draf. Bij de coördinatieoefeningen leer je met de bewegingen van het paard mee te gaan. Je moet leren aanvoelen welk been het paard neerzet en daarin mee gaan via heupbewegingen. Je kunt dit leren door armoefeningen te doen. Maak cirkelbewegingen met je armen waarbij je met een hand op je hoofd klopt en met je andere hand cirkelvormige wrijvingen op je buik uitvoert. Dat moeilijker dan menigeen denkt. Met zachte ballen jongleren, daar verbetert de coördinatie ook van en leer je rijden met een onafhankelijke zit. Dus: coördinatieoefeningen, met de bewegingen van het paard méégaan via heupbewegingen is dat aan te leren aanleren en vooral de benen lang maken. Toegevoegd na 4 minuten: Bij rijden zonder zadel is het ook belangrijk je spieren zo te ontspannen dat het paard de ruiter gaat bewegen en niet andersom.

Bronnen:
http://www.rosmagazine.nl/ros-online/beter...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100