Hoe blijf je zitten op een shetlander? Zonder zadel

Ik rijd op een shetlander zonder zadel omdat bij het zadel een staartriem hoort en die hebben we niet meer maar steeds als ik in draf zit dan glijd ik er al bijna af in de hoeken en vooral als ik van draf naar galop ga of andersom. Als ik gallopeer dan ga ik soms zo ver naar voren dat ik bijna op de nek zit. Tips?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Dieren
jodyenboyke
6 jaar geleden
Hoe oud ben je, lengte enz. Een shetlandpony heeft weinig schoft en een rechte rug. Maar is nu eenmaal zelden echt een goede rijpony ( er zijn super leuke uitzonderingen hoor).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Eerst alleen stappen, dan pas draven. Los in de heupen, benen lang maken en met de bewegingen meegaan.
Veel oefenen aan de longe en vasthouden aan een halstertje, net zolang totdat je een onafhankelijke zit krijgt.
Als je dat goed onder de knie hebt, pas galopperen (terwijl galopperen zonder zadel vaak makkelijker gaat dan draven).
Blijven oefenen.

Antwoorden (1)

Je kunt coördinatieoefeningen uit voeren, eerst in stap, daarna in een rustige draf. Bij de coördinatieoefeningen leer je met de bewegingen van het paard mee te gaan. Je moet leren aanvoelen welk been het paard neerzet en daarin mee gaan via heupbewegingen. Je kunt dit leren door armoefeningen te doen. Maak cirkelbewegingen met je armen waarbij je met een hand op je hoofd klopt en met je andere hand cirkelvormige wrijvingen op je buik uitvoert. Dat moeilijker dan menigeen denkt. Met zachte ballen jongleren, daar verbetert de coördinatie ook van en leer je rijden met een onafhankelijke zit.
Dus: coördinatieoefeningen, met de bewegingen van het paard méégaan via heupbewegingen is dat aan te leren aanleren en vooral de benen lang maken.

Toegevoegd na 4 minuten:
Bij rijden zonder zadel is het ook belangrijk je spieren zo te ontspannen dat het paard de ruiter gaat bewegen en niet andersom.