Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom doet een baby eendje zijn haren eruit pikken?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Dieren
910
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Eendjes hebben veren, geen haren .
Rieneke1
6 jaar geleden
Ik denk dat wat meer uitleg op z'n plaats is. Trekt hij donsjes uit, rommelt hij met de snavel tussen het dons, zit hij bij moeders enz enz.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Manonnetje33 baby eendjes hebben in het begin van hun leven haren en dan komen de kleine veertjes en dan de veren volgens mij.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ow echt? Dat wist ik niet. Ik dacht dat eenden met veren geboren werden.
Rieneke1
6 jaar geleden
@Manonnetje, kuikens worden met donsveertjes geboren. Langzamerhand, in de loop van een maand of twee, krijgen ze echte veren. Dat harenverhaal is onzin.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Rieneke , bedankt. Het klonk al zo erg apart zal ik maar zeggen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Rieneke het lijkt ander heel erg op kleine haren hoor.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@F1234 : LIJKT ja maar het is toch echt niet zo. Google maar eens. Een eendje wordt echt met (dons)veertjes geboren/uit het ei.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het duurt minstens acht weken voordat een baby eendje een compleet verenkleed heeft gekregen. Op een gegeven moment gaat het dons afwerpen door met de vleugels te slaan, steeds vaker en harder. Daardoor waaien stukjes veerschacht en donsveertjes overal heen. Je zou het kunnen vergelijken met een kind dat tanden wisselt, dat gaat ook zitten wiebelen aan een loszittende melktand.
(Lees meer...)
6 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding