Wat voor dier heeft er in deze schelp geleefd?

Ik vond hem aan de slootkant nadat ze gebaggerd hadden.
Hij is zo een 12cm groot.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Dieren
1.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Sorry, de foto's staan in ene op de kop...
limonadesiroop2016
6 jaar geleden
Ik denk een oester
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@limonadesiroop, een oester heeft een heel ruwe, onregelmatige schelp. Dit is een mosselsoort.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Mossel idd

Antwoorden (1)

Dat is een zwanenmossel.

"De zwanenmossel kan soms een lengte van 20 cm bereiken en wel 12 jaar oud worden. Ook levert de mossel een bijdrage aan schoon water.

Hij filtert plantaardig planton uit het water (dit is zijn voedsel) en hij pomp per dag wel 50 liter water door zijn schelp. Dus zo levert de mossel een bijdrage aan een schone heldere sloot en voor zijn eigen leefomgeving.

De mossel houd van stilstaand en zoet water."
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Een pracht schelp dus !