Hoe en wanneer bescherm ik de kippen tegen de kou?

Deze zomer heb ik 2 Lohman kippen gekregen.

We hebben daarvoor een nachthok en buitenren en regelmatig scharrelen ze in de tuin. Maar nu wordt het koud en vriest het dag en nacht. Ik heb geen apparatuur als warmtelampen of zo.
Wat kan ik doen om de kippen te beschermen tegen de kou? Wanneer is dat nodig? We kijken al wel goed of het water niet bevriest. Ik neem aan dat we er wel wat mee aan moeten? Hoe doen jullie dat?

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dieren
9.5K
jc54
13 jaar geleden
In de supermarkt liggen ze toch ook in de diepvries........

Antwoorden (4)

Kippen kunnen net als vogels zichzelf goed warm houden het enige wat wij gedaan hebben is een paar oude golfplaten tegen de ren aangezet zodat ze overdag geen last hebben van gure wind.
De kippen krijgen vanzelf in de loop van het jaar een dikker pak veren.

Toegevoegd na 2 minuten:
Kippen kunnen beter tegen koude dan tegen warmte, tijdens de Nederlands/Belgische winters hoeven we niet ongerust te zijn dat de dieren niet tegen de koude kunnen. Het verwarmen van het hok is niet alleen niet nodig, het is zelfs af te raden.
Mits voorzien van voldoende en de juiste voeding zijn de dieren prima opgewassen tegen de koude en stellen ze zich er ook op in. Wanneer je het hok verwarmt is de overgang van "hok" naar "buiten" te groot, daar kunnen de dieren ziek van worden. Of ze blijven liever in het verwarme nachthok zitten en komen bijna niet meer buiten, wat ook niet de beste oplossing is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet ze gewoon in hun hok laten en veel warme eten geven. Ik weet niet zeker of het goed is, maar misschien kun je even wassen met warm water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorg voor ventilatie in het nachthok. Een hermetisch afgesloten hok zorgt ervoor dat zich condens uit de uitgeademde lucht afzet op de kippenkammen en lellen zodat deze sneller bevriezen. Kippen kunnen heel goed tegen kou dus verwarm het hok niet, het temperatuursverschil tussen binnen en buiten is dan te groot zodat de kippen het buiten koud krijgen. Zorg dat het niet tocht in het hok, tocht zorgt voor een continue ijskoude stroom lucht die de kippen teveel afkoelt, zodat ze kou vatten. Raap zo mogelijk meerdere keren per dag de eieren anders zullen ze stukvriezen en zo voor een bende in het hok zorgen en de kippen kunnen ze opeten. Hebben ze eenmaal geleerd dat eieren een smakelijke hap zijn dan is dat erg moeilijk weer af te leren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niets aan doen verder, als ze een nachthok hebben is prima, de ren hebben wij ook inderdaad aan één kant dicht gemaakt met plastic tegen de wind.
De dames kunnen echt goed tegen de kou, ze krijgen ook een nieuw verenpak.

Het is belangrijk dat je het water ijsvrij houdt maar dat doe je al, daar zijn ook speciale dompelaartjes voor die je in het water kunt hangen

De kippen van ons vinden het soms wel heel leuk om in de sneeuw te lopen pikken, ik houd de uitloop van de ren altijd wel sneeuwvrij zodat ze ook lekker kunnen scharrelen, maar ze gaan soms vanzelf de sneeuw in, grappig gezicht