Waarschijnlijk kunnen vogels wel ruiken. Maar hoe goed ze dat kunnen is bij de meeste soorten niet bekend.
Bij vogels waar het ruiken in het dagelijkse leven nut voor heeft is het reukorgaan in ieder geval goed ontwikkeld. Bijvoorbeeld: aas etende soorten, zoals sommige gieren, gebruiken hun neus om kadavers te vinden.

In de jaren dertig van de vorige eeuw had de Amerikaanse Union Oil Company regelmatig last van lekken in de aardgasleidingen. Een medewerker merkte op dat boven deze lekken vaak kalkoengieren cirkelden. Aan het geurloze gas werd de stof ethaanthiol toegevoegd om de lekken sneller te kunnen opsporen. Deze stof ruikt naar rottend materiaal. Wat bleek uit nader onderzoek? De gieren konden inderdaad het stinkende ethaanthiol ruiken. Ze kwamen op de lekken af omdat ze dachten kadavers te hebben gevonden.

Andere goede ruikers zijn albatrossen en stormvogels. Zij ruiken de geur van dode vis die op zee drijft.

Maar vogels gebruiken hun neus niet alleen om eten op te sporen. Jonge zebravinken kunnen hun eigen nest herkennen op basis van geur. Ook andere vogelsoorten zijn hiertoe in staat. Kennelijk weten ze hoe hun eigen familie ruikt.
10 maanden geleden